Maatila eläintarhassa voitti EU-palkinnon
BRYSSEL (MT)
Dublinin eläintarhaan perustettu 0,4 hehtaarin maatila sai EU:n komission palkinnon parhaasta kuluttajien maaseututietämystä lisäävästä kampanjasta.
Maatilaosio avattiin eläintarhassa keväällä 2010. Eläintarhassa vierailee vuosittain miljoona kävijää.
Eläintarhamaatila on eläintarhan ja Irlannin maataloustiedotuskeskuksen Agri Awaren yhteistyötä. Perustaminen maksoi 1,2 miljoonaa ja ylläpito miljoona euroa vuodessa.
Toisen palkinnon sai Portugalissa tehty radio-ohjelmasarja, jossa 30 ihmistä kertoi osallistumisestaan eri Leader-hankkeisiin. Kolmannen palkinnon sai Saksan tuottajajärjestö monivuotisesta mainoskampanjasta.
Innovatiivisesta viestinnästä palkittiin puolalainen komediasarja EU:n maaseututukia urakalla hakevista kyläläisistä, italialainen lähiruuan myyntipaikkoja esittelevä nettisivusto ja hollantilainen älypuhelinohjelma, jolla viljelijä voi laskea maatalouspolitiikkaan esitettyjen muutosten vaikutuksen omalla tilallaan.
Viljelijöille suunnatuista kampanjoista palkittiin Romanian Transilvanian tiedotuskampanja EU:n maaseuturahoituksesta, EU:n maaseutunuorten kampanja ja Espanjassa tehty cap-uudistuksen käsikirja.
EU:n osaksi rahoittamista kampanjoista palkinnon saivat unkarilainen viikko maatilalla -seikkailu, ranskalainen koulukampanja ja tanskalainen tv-sarja, jossa tutkijat pohtivat maatalouden tulevaisuutta.
Palkinnot jakoi EU:n maatalouskomissaari Dacian Ciolos¸ maanantaina.
Kilpailuun osallistui yhteensä 118 kampanjaa. Ne oli jaettu neljään sarjaan, joista kustakin kolme hanketta oli valittu finaaliäänestykseen, johon osallistui toimittajia ja sidosryhmien jäseniä kaikista EU-maista.
HEIKKI VUORELA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
