Romutuspalkkio epäilyttää
Hallituksen esittämä 1 500 euron romutuspalkkio on saanut ristiriitaisen vastaanoton.
Sosiaalisen median keskusteluissa epäillään, että uuden auton ostoon sidottu romutuspalkkio ei saa romuauton omistajia liikkeelle.
Hallitus toivoo romutuspalkkion nuorentavan autokantaa ja piristävän autokauppaa. Auton maahantuojat ovat juonessa mukana, ne ovat luvanneet maksaa palkkiosta kolmanneksen eli 500 euroa.
”Autokauppa on suhdanteiden tuulimittari. Romutuspalkkiokampanja voi antaa talouteen pitkään kaivatun positiivisen vireen, joka ruokkii hyvän kierrettä”, sanoo toimitusjohtaja Tero Kallio Autotuojat ry:stä.
Hallitus varaa autojen romutuspalkkioon kolme miljoonaa euroa. Kannusteen toivotaan lisäävän verotuloja. Valtio saa jokaisesta myydystä uudesta autosta autoverotuottoa keskimäärin 7 500 euroa.
Nettikeskusteluissa on tuotu esiin, että harvalla romuauton omistajalla on varaa uuteen autoon. Autotuojat ja Suomen Autokierrätys arvioivat, että kierrätykseen saadaan 6 000–10 000 autoa normaalia enemmän.
Romutuspalkkiolla kikkailu estetään sillä, että romutettavan auton on oltava 425 päivää saman omistajan hallussa ennen kierrätykseen viemistä.
Henkilöautojen keskimääräinen romutusikä Suomessa on yli 20 vuotta, kun EU-maiden keskiarvo on 15 vuotta. Suomessa on liikennekäytössä 802 000 yli 15 vuotta vanhaa autoa.
JARMO PALOKALLIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
