Satu Hassi ajaa tiukennuksia rikkidirektiiviin
Europarlamentaarikko Satu Hassi ajaa tiukennuksia EU:ssa valmisteltavaan rikkidirektiiviin.Euroopan komissio esitti heinäkuussa, että Itämerellä kulkevien laivojen polttoaineen rikkipitoisuus rajoitetaan enintään 0,1 prosenttiin vuodesta 2015 lähtien. Muille merialueille tiukennuksia olisi luvassa vasta vuonna 2020 tai 2025. Siihen asti niillä seilaavat laivat saisivat käyttää 3,5 prosenttia rikkiä sisältäviä polttoaineita.
Suomessa teollisuus on tämän syksyn aikana kritisoinut aikataulua liian tiukaksi. Vähärikkisen polttoaineen hinta on korkea, eikä savukaasupesureiden tekniikka ole vielä riittävän pitkälle kehittynyttä. Merikuljetuksista riippuvaisen Suomen teollisuudelle aiheutuisi kustannuksia muita EU-maita enemmän.
Nyt europarlamentaarikko Satu Hassi (vihr.) ehdottaa, että 0,1 prosentin rikkipitoisuusraja otetaan käyttöön kaikilla EU:n aluevesillä vuonna 2015. Kustannusongelmaan olisi syytä etsiä ratkaisua väliaikaisista valtiontuista.
”Esimerkiksi alentamalla väylämaksuja laivoille, joilla on käytössään rikkipesuri”, Hassi esitti torstaina Helsingissä pitämässään tiedotustilaisuudessa.
Lopullinen ratkaisu rikkidirektiivistä syntyy EU:ssa aikaisintaan ensi vuoden alkupuolella.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


