Autokauppa hiipunut – näin paljon ladattavia autoa ensirekisteröitiin
Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan tänä vuonna uusia henkilöautoja on ensirekisteröity yhteensä 49 006.
Autoalan Tiedotuskeskuksen tiedote kertoo, että ladattavien autojen osuus on kasvanut sekä yritysautoissa että kotitalouksien hankkimissa autoissa. Kuva: Sanne KatainenHeinäkuussa rekisteröitiin 5 503 uutta henkilöautoa, mikä on 26,5 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden heinäkuussa, kertoo Autoalan Tiedotuskeskus tiedotteessaan.
Tänä vuonna uusia henkilöautoja on ensirekisteröity yhteensä 49 006, joka on 23,7 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden tammi-heinäkuussa.
Tiedotteen mukaan uusien henkilö- ja pakettiautojen tilauskanta on jatkanut kasvuaan, sillä uusien autojen kysyntä on jatkunut melko vilkkaana, mutta uusien autojen saatavuudessa on vielä komponenttipulasta ja tuotantokatkoksista johtuvia viiveitä.
Autoalan Tiedotuskeskus kertoo myös käytettyjen henkilöautojen kaupan olleen heinäkuussa viime vuotta hiljaisempaa.
Käytettyjen henkilöautojen myynti väheni noin 16 prosentilla viime vuoden heinäkuuhun verrattuna. Käytettyjen henkilöautojen kauppaa on tammi-heinäkuussa käyty noin 11,6 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden vastaavana ajankohtana.
Puolestaan uusia pakettiautoja rekisteröitiin heinäkuussa 598, joka on 17,7 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden heinäkuussa. Pakettiautoja on ensirekisteröity tänä vuonna 6 137, joka on 23,5 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden tammi-heinäkuussa.
Autoalan Tiedotuskeskus kertoo, että ladattavien autojen osuus on kasvanut sekä yritysautoissa että kotitalouksien hankkimissa autoissa.
Heinäkuussa ensirekisteröidyistä henkilöautoista 15,7 prosenttia oli täyssähköautoja ja 20,6 prosenttia ladattavia hybridejä. Ei-ladattavien hybridien osuus oli 32,9 prosenttia. Dieselautojen osuus oli yhteensä 9,6 prosenttia.
Täyssähköautojen osuus on tammi-heinäkuussa ensirekisteröidyistä autosta ollut yhteensä 13,9 prosenttia ja ladattavien hybridien 20,1 prosenttia.
Viime vuonna täyssähköautojen osuus ensirekisteröinneistä oli 10,3 prosenttia, ladattavien hydridien 20,5 prosenttia ja ei-ladattavien hybridien osuus oli 19,4 prosenttia.
Autoalan Keskusliiton toimitusjohtaja Pekka Rissa kertoo yhä useamman työsuhdeauton olevan ladattava.
”Tänä vuonna ensirekisteröidyistä työsuhdeautoista noin 17 prosenttia on ollut täyssähköautoja ja noin 30 prosenttia ladattavia hybridejä. Näin lähes puolet tänä vuonna ensirekisteröidyistä työsuhdeautoista on ollut ladattavia”, Rissa avaa.
Tänä vuonna ensirekisteröidyistä autoista hieman yli 40 prosenttia on ensirekisteröity yritysten käyttöön. Osuus on kasvanut hieman viime vuodesta. Yritysten hankkimista autoista suurin osa, noin 85 prosenttia, on työsuhdeautoja.
Yritysautoissa leasingin osuus on tänä vuonna kasvanut selvästi, sillä hieman yli puolet yritysten autoista on tänä vuonna hankittu leasingillä.
Tiedote kertoo, että kotitalouksien autohankinnoista edelleen vain pieni osuus, 4,7 prosenttia, on hankittu leasingillä. Yksityisleasingin osuus on hieman vähentynyt viime vuoteen nähden, jolloin se oli 5,0 prosenttia.
Ylivoimaisesti yleisin tapa hankkia uusi auto on osamaksu, jonka osuus kotitalouksien autohankinnoista on hieman yli 60 prosenttia.
Kotitalouksien hankkimien autojen osuus on suurin bensiiniautoissa sekä ei-ladattavissa hybrideissä. Yritykset hankkivat suhteellisesti useammin dieselautoja ja ladattavia hybridejä kuin kotitaloudet. Yksityisleasingin osuus on suurin ladattavilla autoilla ja kaasuautoilla.
Kotitalouksien hankkimista ladattavista tai kaasuautoista noin 10 prosenttia on tänä vuonna hankittu yksityisleasingillä. Myös tämä osuus on hieman pienentynyt viime vuodesta, jolloin se oli lähes 13 prosenttia.
Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio arvelee monen auton ostajan empivän käyttövoiman valinnassa, mikä selittää leasingin osuuden kasvua käyttövoimamurroksen alkuvaiheessa.
”Ladattavien autojen hankinta on arkipäiväistynyt ja leasingin osuus on kääntynyt hienoiseen laskuun. Leasingin osuus on kasvanut erityisesti yritysten bensiini- ja dieselautojen hankinnassa, kun aiemmin liisattiin erityisesti ladattavia autoja”, selittää Kallio.
Lue lisää:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




