Kuorma-autoliikenteen polttoaineen saatavuus kohentunut – silti lakko iskee lujaa
Polttoaineen saatavuushäiriöistä kärsivien jakeluasemien lista on supistunut eilisestä.
Noin 15 prosenttia SKAL:in jäsenyrityksistä on kärsinyt lakon vuoksi heikentyneestä polttoaineen saatavuudesta. Kuvassa raskaan kaluston tankkauspiste Vantaan Keimolan Nesteellä valtatie 3:n alkupäässä. Kuva: Jaana KankaanpääKuljetusyritykset ovat pääosin saaneet tarpeeksi polttoainetta, vaikka lakot hidastavat yhä polttonesteiden jakelua.
”Arviomme mukaan noin 15 prosentilla jäsenyrityksistämme on ollut vaikeuksia polttoaineen hankinnassa. Pääasiassa ongelmat ovat koskettaneet pääkaupunkiseutua, Kaakkois-Suomea sekä viitostien varren alueita," kertoo Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n toimitusjohtaja Anssi Kuljala.
Poliittiset lakot haittasivat liikenteen polttoaineensaantia erityisesti viikon alussa, mikä oli ennakoitavissa jo lakon ensimmäisen viikon aikana.
Tilanteen uskotaan helpottuvan, kun Teollisuusliiton ja Huoltovarmuuskeskuksen tekemät sopimukset jakelun turvaamisesta kriittisille aloille ja viranomaistoimintaan vakauttavat myös laajemmin polttoaineen jakelua.
Polttoainehuollon parannusta edesauttaa myös se, että kuljetusyritykset ovat lakon edetessä pystyneet tehostamaan toimituksiaan niistä Pohjois-Suomen terminaaleista, jotka eivät ole lakon piirissä.
Teollisuusliiton julistamat lakkotoimet laumauttivat polttoaineiden jakelua erityisesti Nesteen etelän terminaaleista, mikä vuoksi saatavuusongelmat ovat keskittyneet Uudellemaalle ja 5-tien varrella sijaitseville huoltoasemille. Lakon vaikutuksesta polttoaineen jakelun painopiste on siirtynyt entistä pohjoisemmaksi ja ajoreitit ovat pidentyneet.
Kujalan mukaan polttoaineen saatavuusongelmat eivät ole merkittävästi haitanneet kuljetusyritysten toimintaa. Vakavampi ongelma on satamatoimintojen hiljentyminen, mikä on vähentänyt yritysten rahteja merkittävästi.
”Jäsenyrityksillemme pääsiäisviikolla tehdyn kyselyn perusteella yli puolella kuljetukset ovat vähentyneet”.
Kuljetusmäärät ovat laskeneet eniten ulkomaanliikenteessä ja kappaletavarassa. Satamien toimituksista riippuvaiset kuljetusyritykset kärsivät selvityksen mukaan eniten ja lakon pitkittyessä sen vaikutukset syvenevät.
”Osa yrityksistä on jo joutunut tekemään lomautuksia tai palkanmaksun keskeytyksiä. Runsaassa viidenneksessä yrityksistä on jouduttu laittamaan autoja seisomaan ja jopa joka viides arvioi, että palkanmaksu tulee keskeytymään tilanteen vuoksi”.
Lakon vaikutukset tuntuvat kuljetusyrityksissä myös siksi, että ala oli vasta elpymässä Venäjän Ukrainassa aloittaman sodan tuottamista rahtimäärien pudotuksista.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







