Verkkokaupan jätit laajentavat bisneksiään Kiinan maaseudulla – tulossa tuhansia kioskeja, kauppoja ja droneja
Puolet kiinalaisista asuu maaseudulla. Kaupungeissa verkkokaupan saturaatio on lähes saavutettu.
Getangin kylässä riisinviljelyn otti haltuun pari vuotta sitten yhtiö, joka vuokrasi pellot. Viime vuonna se alkoi myydä riisiä netissä Alibaban Taobao-sivustolla. Kuva: Paula LiesmäkiKiinan maaseudulla verkkokauppaan törmää joka puolella.
Getangin kylässä riisinviljelyn otti haltuun pari vuotta sitten yhtiö, joka vuokrasi pellot. Viime vuonna se alkoi myydä riisiä netissä Alibaban Taobao-sivustolla.
Kylän komiteallakin on kauppa Alibaban alustalla. Siellä myydään kyläläisten puutarhoissaan kasvattamaa ruokaa.
Myös Putianissa riisiä viljelevä yhtiö myy myös osan tuotannostaan netissä.
Tuoreet maataloustuotteet ovat jo neljänneksi isoin tuoteryhmä Kiinan verkkokaupassa. Edellä ovat kirjat, elektroniikka ja vaatteet, kirjoittivat Liu Xiaodong ja John Walsh International Business Research -julkaisussa heinäkuussa.
Maataloustuotteiden kauppa netissä on edelleen pientä, mutta se on kasvanut yli 50 prosentin vuositahtia.
Kasvu jatkuu lähivuosina ja 2020 kauppoja tehdään jo lähes 60 miljardilla eurolla, ennustaa China Business Industry Research Institute.
Vuonna 2017 tuoreita maataloustuotteita netissä myyviä yrityksiä oli Kiinassa yli 4 000.
Vain prosentti niistä oli kannattavia, 4 prosenttia sen rajoilla, 88 prosenttia hieman tappiolla ja 7 prosenttia raskaasti tappiolla.
Kiinassa verkkokaupan jättiläiset haluavat laajentaa bisneksiään maaseudulle.
Puolet kiinalaisista asuu maaseudulla. Kaupungeissa verkkokaupan saturaatio on lähes saavutettu, kertoo hongkongilaisen Fung Business Intelligence -ajatuspajan julkaisu.
Alibaban Taobao on avannut tuhansia palvelukeskuksia tai -kioskeja, jotka tarjoavat palveluita maaseudun myyjille ja ostajille. Verkosto on tarkoitus laajentaa 150 000 kylään.
Jingdong on ilmoittanut avaavansa lähivuosina miljoona lähikauppaa, joista puolet tulee maaseudulle.
Jingdong ja Suning panostavat myös droneihin. JD:llä rakenteilla on sata maaseudun kylää kattava verkosto.
Suning on ilmoittanut yhdistävänsä kahden maakunnan kylät avaamalla droneille lentoreittejä.
Isot kauppa-alustat ovat tarttuneet netissä myytävän ruuan laatukysymykseen kohentaakseen kylmäketjua.
Maataloustuotteiden laatu on vaihdellut, ja kova hintakilpailu painanut sitä entisestään.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
