Kotimaiset kalanjalostajat esittäytyvät Brysselissä
Venäjän asettama tuontikielto pakottaa etsimään uusia markkinoita.
Fileiden sijaan keskieurooppalaisille yritetään myydä loimulohta ja kirjolohen mätiä. Kuva: Jaana KankaanpääKotimainen kala-ala hakee kansainvälistä kasvua erityisesti Keski-Euroopasta. Siellä ollaan kiinnostuneita kotimaisista erikoistuotteista, kuten loimulohesta ja kirjolohen mädistä.
"Mäti on arjen luksusta, jonka moni kokee mielenkiintoisena. Erityisesti kirjolohen mädillä on edellytyksiä menestyä maailmalla. Suomalaisiin elintarvikkeisiin liittyy puhtauden ja raikkauden mielikuva", kertoo Joachim Wolontis suomalaisen Disas Caviarin liiketoimintajohtaja.
Kala-alan ammattilaiset ympäri maailman kokoontuvat huhtikuussa maailman merkittävimpään alan tapahtumaan Seafood Expo Globaliin Belgian Brysseliin. Siellä esittäytyy yli 1 700 yritystä lähes 80 eri maasta.
Paikalle pystytetään tänä keväänä myös Suomen maaosasto, jossa seitsemän suomalaisyritystä Disas Caviar mukaanlukien esittelee tuotteitaan yhtenäisen Food from Finland -tunnuksen alla.
Seafood Expo on todella merkittävä tapahtuma myös suomalaisille yrityksille. Siellä on mahdollista esitellä tuotteitaan ja solmia tärkeitä kontakteja, kertoo toiminnanjohtaja Katriina Partanen Suomen maaosaston messujärjestelyistä vastaavasta Pro Kala ry:stä.
Kalaa jalostavia yrityksiä on Suomessa noin 130.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
