Kuluttaja haluaa läpinäkyvän sikaketjun
Kuluttajat odottavat sikaketjulta rehellisyyttä tilalta kauppaan asti.
Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT:n tutkimuksessa kuluttajat olivat yksimielisiä sikoja koskevista eettisistä periaatteista.
”Reiluus nähdään arvostavana kohteluna ja tarpeiden huomioimisena. Sialle ei tulisi aiheuttaa kärsimystä ja sen elämän tulisi loppua kivuttomasti”, vanhempi tutkija Hilkka Siljander-Rasi MTT:stä kertoo.
Kuluttajat katsovat voivansa vaikuttaa sikaketjun toimintaan valinnoillaan.
”Itsemäärääminen ja reiluus eivät toteudu, jos kuluttaja ei saa tietoa lihan alkuperästä tai jos tuoteselosteet harhauttavat.”
Sikojen hyvinvointikustannusten toivotaan jakautuvan paremmin ketjun eri osapuolten, myös kuluttajien kesken.
”Halpa sianliha herättää kriittisyyttä sikaketjun tulonjaon reiluudesta ja sikojen hyvinvoinnin toteutumisesta.”
MT
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
