Kotimaisuuden ylistys vai hintatietoinen valinta? –näin suomalaiset suhtautuvat kotimaiseen tuotteeseen
Suomalaiset ovat asenteiltaan erityisen innokkaita suosimaan kotimaisia ja vastuullisia tuotteita ja palveluita. Suomalaisen työn liitto selvitti, mihin suomalaisten eurot todellisuudessa menevät, kun he kertovat suosivansa suomalaisia tuotteita.
Lähes 76 prosenttia suomalaisista kertoo suosivansa suomalaisia tuotteita ja toimijoita. Kuva: Johannes TervoUusi Kotimaisuus asenteissa ja valinnoissa 2024 -mittaristo kuvaa suomalaisuuden arvostusta ruoka ja juoma-, koti ja sisustus- sekä vapaa-aika ja hyvinvointi -kategorioissa.
Mistään pienestä nappikaupasta ei ole kyse, sillä kotitaloudet käyttävät yllä mainittujen kategorioiden tuotteisiin yhteensä noin 25 miljardia euroa vuodessa, käy ilmi Suomalaisen työn liiton tiedotteesta.
Kokonaispotista ruoka- ja juomatuotteiden osuus kotitalouksien kulutuksesta on suurin, peräti 15 miljardia euroa, mikä on yksi suurimmista kotitalouksien kulueristä varsinaisen asumisen jälkeen.
Korkea inflaatio, ja yleinen talouden epävarmuus on ajanut parin vuoden ajan suomalaiset valitsemaan ruokakoriinsa entistä useammin edullisempia kotimaisia ja ulkomaisia merkkejä.
Kotimaisuuden suosiminen on suomalaisilla silti kansainvälisestikin vertailtuna erittäin korkealla tasolla. Lähes 76 prosenttia suomalaisista kertoo suosivansa suomalaisia tuotteita ja toimijoita.
”Markkinat ovat tiukan taloustilanteen myötä supistuneet ja moni suomalainen on lykännyt etenkin kodin suurempia ostoksia odottamaan parempia aikoja. Vaikka kotimainen myynti on vähentynyt, myynnin supistuminen ei ole ollut lähellekään yhtä suurta kuin tuontituotteiden kohdalla tapahtunut romahdus”, tarkentaa Suomalaisen työn liiton tutkimuspäällikkö Jokke Eljala.
Osana uutta mittaristoa Suomalaisen työn liitto selvitti, miten yritykset eri tuotekategorioissa uskovat oman myynnin ja kotimaisuuden arvostuksen kehittyvän seuraavan 12 kuukauden aikana.
Tuloksista ilmenee, että ruoka ja juoma -kategorian aiemman vahvan kehityksen vuoksi kasvu jatkuu, joskin aiempaa maltillisempana. Vapaa-aika ja hyvinvointi -kategoriassa sekä koti ja sisustus -kategoriassa myynnin uskotaan kääntyvän vahvempaan kasvuun.
”Meidän kuluttajien arki on tasapainoilua tarpeiden, halujen ja realiteetin välillä. Kiinnostavaa on myös se miten ajattelutavan muutos näkyy kuluttamisessa, esimerkiksi käytetyn omistamisen normaalius on muuttunut dramaattisesti”, kertoo Suomalaisen työn liiton toimitusjohtaja Katri Viippola tiedotteessa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



