MT-kysely: Enemmistö tahtoisi kirkon tunnustavan saman sukupuolen liitot – piispat puoltavat, asia tulee kirkolliskokouksen eteen toukokuussa
Kirkko ratkoo parhaillaan sisäisesti kantaansa avioliittoon. Valtaosa suomalaisista toivoo samaa sukupuolta olevien avioliittojen tunnustamista.
Tällä hetkellä kirkko ei virallisesti tunnusta samaa sukupuolta olevien avioliittoja, vaikka monet papit vihkivätkin tällaisia liittoja jo nyt. Kuva: Tor Wennström / LehtikuvaSuomen evankelis-luterilainen kirkko tekisi oikein hyväksyessään samaa sukupuolta olevien avioliitot, sanoo 66 prosenttia suomalaisista. Päinvastaista mieltä on kansasta 21 prosenttia, ja kannastaan epävarmoja loput 13 prosenttia.
Erot kantojen välillä ovat muun muassa vastaajien sukupuolen, iän ja asuinpaikan suhteen suurehkoja. Esimerkiksi naiset ja nuoret vastasivat ”kyllä” selvästi muita useammin.
Kannatus homoavioliittojen tunnustamiselle oli myös pääkaupunkiseudulla muuta Suomea korkeampaa.
Lähes kaikissa osaotannoissa esimerkiksi sukupuolesta, iästä, asuinpaikasta, tulotasosta, asemasta tai koulutuksesta riippumatta yli 50 prosenttia toivoi kirkon tunnustavan samaa sukupuolta olevien liitot.
Ainoat poikkeukset löytyivät puoluekannasta. Perussuomalaisten ja kristillisdemokraattien kannattajiksi ilmoittautuvista enemmistö vastasi kysymykseen kielteisesti. Perussuomalaisista 39 prosenttia vastasi väitteeseen ”kyllä” ja 46 prosenttia ”ei”. Kristillisdemokraattien osalta luvut olivat 11 prosenttia ja 77 prosenttia.
Myönteisimmin asiaan sen sijaan suhtautuivat vasemmistoliiton ja vihreiden kannattajat, joista yli 90 prosenttia vastasi ”kyllä”.
Kyselyn toteutti Maaseudun Tulevaisuuden toimeksiannosta Kantar Agri. Kyselyyn vastasi 1 057 suomalaista. Tulos on painotettu vastaamaan Suomen väestöä. Koko kyselyn virhemarginaali on kolme prosenttiyksikköä. Osaotosten tulokset ovat suuntaa antavia.
Sukupuolesta, iästä, asuinpaikasta, tulotasosta, asemasta tai koulutuksesta riippumatta yli 50 prosenttia toivoi kirkon tunnustavan samaa sukupuolta olevien liitot.
Suomen evankelis-luterilainen kirkko käsittelee parhaillaan kantaansa samaa sukupuolta olevien avioliittoihin. Tällä hetkellä kirkko ei virallisesti tunnusta homoparien avioliittoja, mutta osa seurakunnista vihkii myös samaa sukupuolta olevia pareja.
Maaliskuun puolivälissä kokoontunut piispainkokous päätyi puoltamaan kantaa, jossa tunnustettaisiin kaksi rinnakkaista avioliittokäsitystä. Eriävän mielipiteen ratkaisusta jätti Lapuan piispa Matti Salomäki.
Rinnakkaisten avioliittonäkemysten mallissa sekä käsitys miehen ja naisen välisestä avioliitosta että käsitys avioliitosta kahden ihmisen sukupuolesta riippumattomana liittona tulkittaisiin yhtä vahvoiksi ja oikeiksi.
Teologiset perustelut kahdelle näkemykselle ovat erilaiset. Nykyistä, avioliiton miehen ja naisen väliseksi liitoksi tulkitsevaa näkemystä perustellaan avioliiton perinteisellä tulkinnalla. Sen mukaan miehen ja naisen välisen avioliiton rakkaus on myös Kristuksen ja kirkon välisen rakkauden kuva.
Rinnakkainen, sukupuolesta riippumaton avioliittokäsitys taas pohjautuu ajatukseen siitä, että perinteinen tulkinta pitää ymmärtää aikansa kontekstissa, ja tieteellisen tiedon kasvaessa seksuaalisuuden ja sukupuolen kehittymisestä asiaa on tulkittava uudelleen.
Esitetyn kannan toteutuessa seurakunnille tulisi velvollisuus vihkiä myös samaa sukupuolta olevat parit, ja kirkkoherran olisi varmistettava että tämä oikeus toteutuu. Yksittäisillä papeilla olisi kuitenkin edelleen mahdollisuus kieltäytyä vihkimisistä vakaumukseensa vedoten.
Kompromissiratkaisulla pyritään tyydyttämään eri tavoin ajattelevia ryhmittymiä kirkon sisällä. Se voi kuitenkin olla hankalaa, sillä kirkon sisältä löytyy sekä kannatusta että vastustusta avioliittokäsityksen muuttamiselle.
Esimerkiksi useiden kirkon herätysliikkeiden johtajat eivät kannata kahden avioliittokäsityksen mallia. He vetoavat 20. maaliskuuta julkaisemassa kannanotossaan kirkolliskokousta hylkäämään piispainkokouksen esityksen ja vetoavat raamatullisen avioliittokäsityksen puolesta.
Parhaillaan esitys on laintarkastustoimikunnan tarkastettavana. Tarkastuksen jälkeen se palaa huhtikuussa piispainkokoukseen, joka vie esityksen toukokuussa uuden kautensa aloittavalle kirkolliskokoukselle. Esityksen hyväksyminen vaatisi siellä kolmen neljäsosan kannatuksen.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat









