Kaupan määrävän aseman rajaksi kaavaillaan 30 prosenttia
Kilpailulakiin lisätään säännös, jonka mukaan toimija on määräävässä asemassa, jos sen markkinaosuus Suomessa ylittää 30 prosenttia. Nyt rajan yli menevät K- ja S-ryhmät.Määräävän markkina-aseman määrittelylle päivittäistavarakaupassa tulee selvä kriteeri. Tavoitteena on valvoa tarkemmin, etteivät kaupan suurliikkeet käytä vääriin määräävää markkina-asemaansa.
Hallitus linjasi iltakoulussaan keskiviikkona keinoja, joilla kilpailua pyritään lisäämään laajemminkin: kaupan lisäksi selvitetään myös esimerkiksi julkisten yhtiöiden sekä kolmannen sektorin liiketoimintaa.
Määräävän aseman väärinkäyttöä voivat olla esimerkiksi kohtuuttomien osto- tai myyntihintojen määrääminen sekä sopimukset yksinmyynnistä tai -ostoista.
Määräävän markkina-aseman väärinkäyttö on jo nyt kielletty laissa. Uutta on se, että määräävälle asemalle päivittäistavarakaupassa asetetaan nyt selvä kriteeri. Näin väärinkäytöksiin pääsee helpommin puuttumaan.
Taustalla on Kilpailuviraston alkuvuodesta julkaisema selvitys, jonka mukaan päivittäistavarakauppa on Suomessa Euroopan keskittyneintä. Tämä on johtanut varsinkin ruokaketjun alkupään eli tuottajat vaikeuksiin, kun tuotantopanosten hinnat ovat parina viime vuonna nousseet mutta tuottajahinnat ovat polkeneet paikallaan kaupan elintarviketeollisuudelta edellyttämien pitkien, jäykkien sopimusten vuoksi.
Tarkastelussa ovat päivittäistavarakaupan lisäksi kilpailun esteiden vähentäminen kaavoituksessa ja rakentamisessa sekä jäte-, lääke- ja digitaalisilla markkinoilla. Lisäksi kolmannen sektorin toimintaa halutaan selkeyttää.
Ohjelman valmistelu jatkuu seuraavaksi eri ministeriöissä. Esitys tuodaan eduskuntaan syyskauden aikana.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

