Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • Onko nyt menossa kaikkien aikojen retkeilyvuosi? Telttailukuume tyhjentää hyllyjä alan liikkeissä: "Ihmiset ovat oppineet katsomaan lähelle"

    Meneillään on vilkas retkeilykesä ja monilla suosituilla reiteillä on väkeä. Telttailuvarusteita ostetaan ennätystahtiin, tiedetään retkeilyyn erikoistuneissa yrityksissä.
    Tänä kesänä moni suuntaa liikkumaan luontoon. Lari, Leo ja Ella Kuosmanen tulivat etsimään Varuste.netin myymälästä Helsingin Konalasta pyöräilyvarusteita. Kaikilla on omat pyörät, joiden kanssa on tarkoitus lähteä retkeilemään Vuokatin vaaramaisemiin.
    Tänä kesänä moni suuntaa liikkumaan luontoon. Lari, Leo ja Ella Kuosmanen tulivat etsimään Varuste.netin myymälästä Helsingin Konalasta pyöräilyvarusteita. Kaikilla on omat pyörät, joiden kanssa on tarkoitus lähteä retkeilemään Vuokatin vaaramaisemiin. Kuva: Jarno Mela

    Suomessa voi olla meneillään kaikkien aikojen retkeilyvuosi.

    Kansallispuistoihin odotetaan runsaasti kävijöitä. Koronakevät oli monilla Etelä-Suomen suojelualueilla ennätysvilkas.

    Kasvanut kiinnostus retkeilyä kohtaan näkyy varustemyynnissä.

    Retkeilyvarusteista erityisen voimakkaasti on kasvanut telttailuun liittyvien tuotteiden menekki: kauppansa tekevät makuualustat ja -pussit sekä tietysti itse teltat.

    Uusien retkeilijöiden määrä ilahduttaa Partioaitan toimitusjohtaja Nina Ehrnroothia. 2019 oli Partioaitalle ennätysvuosi. Jos tahti jatkuu samaan malliin, uusia ennätyksiä voidaan rikkoa tänä vuonna.

    Koronakevään alamäki kääntyi nousuun nopeammin kuin Partioaitassa uskallettiin arvioida.

    "Meidän kannaltamme voin yhtyä ajatukseen kaikkien aikojen retkeilykesästä."

    Kuva: Heta-Linnea Kovanen

    Helsingin Konalassa isoa kivijalkakauppaa pitää kotimainen Varuste.net. Yrityksen liikevaihto on kasvanut viime vuodet vaikuttavin harppauksin, noin 20 prosenttia vuodessa.

    Retkeilyn lisäksi varusteita myydään esimerkiksi metsästykseen ja sukellukseen.

    "Tosi hyvältä näyttää", kiteyttää Varuste.net:n toimitusjohtaja Ilkka Rajakallio. "Maaliskuun alkushokin jälkeen asiakkaat ovat aktivoituneet."

    Koronakriisi tyrehdytti kivijalkakaupan myynnin lähes nollaan. Tilannetta paikkasi verkkokaupan kasvu.

    Telttojen menekki on tänä vuonna lähes tuplaantunut, Rajakallio kertoo. "Näkee, että ihmiset satsaavat laadukkaisiin tuotteisiin."

    Vuosikymmen sitten viiden hengen teltta painoi kymmenen kiloa, nyt yhtä suurelle teltalle kertyy painoa alle 4 kiloa, kertoo Varuste.net:n myyjä Sakari Keinänen.

    "Retkeily ei ole kärvistelyä vaan nautiskelua", toteaa markkinointipäällikkö Nina Pennanen.

    Tosin joskus aloittelijoilla lähtee varustehankinnoissa mopo keulimaan: "Nuuksioon ei tarvita naparetkeilyvarusteita."

    Osa aloittelijoista haluaa kerralla koko setin. Keinänen palveli kerran yhtä asiakasta yhdeksän tuntia: lopputuloksena oli retkeilyvarusteita 3 600 euron edestä.

    Ulkoilu- ja retkeilytuotteiden myyntiin erikoistuneen Scandinavian Outdoorin myynti verkkokaupassa nousi huhti–toukokuussa ennennäkemättömät 95 prosenttia viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna.

    “Tänä keväänä poikkeuksellisen moni suomalainen on aloittamassa retkeilyä”, kertoo Scandinavian Outdoorin toimitusjohtaja Johanna Rantala.

    Riippumatot ja puiden väliin ripustettavat riippumajoitteet ovat olleet erityisen suosittuja, kertovat suomalaisen Varuste.netin myyjä Sakari Keinänen ja markkinointipäällikkö Nina Pennanen.
    Riippumatot ja puiden väliin ripustettavat riippumajoitteet ovat olleet erityisen suosittuja, kertovat suomalaisen Varuste.netin myyjä Sakari Keinänen ja markkinointipäällikkö Nina Pennanen. Kuva: Jarno Mela

    Kevään aikana on kasvanut erityisesti päiväretkeilyn suosio.

    Moni retkeilijä haluaa myös matkata mahdollisimman kevein kantamuksin. Suomessa trendi ei kuitenkaan ole yhtä voimakas kuin väkirikkaammissa maissa, Partioaitan toimitusjohtaja Ehrnrooth mainitsee.

    "Grammojen viilaaminen ei ole meidän asiakaskunnan pääpainopiste."

    Nousussa on myös glamping eli luksustelttailu.

    "On yrityksiä, jotka tekevät telttailusta enemmän luksusta. Nekin ihmiset, jotka ovat sitä mieltä että teltassa on usein liian kuuma tai kostea, haluavat luontoon."

    Porvoolaiset Ninni Heinonen ja Tatu Tyyskä katsastavat makuualustavalikoimaa. Tähtäimessä on noin viiden päivän vaellus Kilpisjärven erämaa-alueilla, joten alustan tulisi sopia kylmempiinkin keleihin.
    Porvoolaiset Ninni Heinonen ja Tatu Tyyskä katsastavat makuualustavalikoimaa. Tähtäimessä on noin viiden päivän vaellus Kilpisjärven erämaa-alueilla, joten alustan tulisi sopia kylmempiinkin keleihin. Kuva: Jarno Mela

    Poikkeusajassa on ollut paljon positiivisiakin puolia, Rajakallio pohtii. Ihmiset ovat löytäneet oman lähiympäristönsä ja siitä nauttimisen.

    "Lähiretkeily tulee olemaan suuremmassa roolissa jatkossakin."

    Retkiruokailuakin ajatellaan aiempaa monipuolisemmin: nuotiopaikalle mennään kauppakassien kanssa ja kokataan kunnon ateria.

    "Ihmiset ovat oppineet katsomaan lähelle. Aina ei tarvitse kurkottaa kauas, jotta löytää miellyttäviä kokemuksia."

    Lue lisää:

    Yhä useampi haluaa luontoon, kävijöiden määrä kansallispuistoissa kasvaa 200 000:lla vuodessa – Milloin nähdään seuraava Hossa?