Siirry pääsisältöönSiirry hakuun
Siirry sivupalkkiinSiirry alaosaan
  • vierasyliö Jokamiehen- vai jobbarinoikeus?

    Saako tulevaisuudessa mustikkaa maksutta mustikkana vai vain hirmuhintaan ja nimenä sokerisekoituksissa?

    Päättäjät, käsi sydämelle: Edustanko kuntalaista vai

    kauempaa tullutta kauppamiestä?

    Marjanpoiminta-asiaa lienee vaikea ymmärtää, ellei ole

    joutunut nenätysten sen kanssa.

    Kyläni väki on marjastanut

    kilometrin säteellä asunnoista alueella, jonka hiljan ostivat

    venäläiset. Poimittuamme

    tutussa tienposkessa omistajataholta toivottiin, ettemme

    keräisi kylämme puolelta aitaa, vaan tuolta puolen.

    Pian tuolle puolen tulivat thaipoimijat saaveineen ja

    haravoineen. Kunta oli antanut

    marjarekkakolonnalle luvan leiriytyä kylätalon pihalle.

    Sieltä käsin sata henkeä haravoi

    metsiä marjakot sotkien ja

    pihoja hipoen. Kylätoimikuntakin sai hakea kesätapahtumaansa mustikkaräätin

    ainekset perinteistä talkookangastaan kauempaa.

    Kyläläisten ja paikallisten pienyrittäjienkö on väistyminen? Niin on, jos jokamiehenoikeuden valumista jobbarioikeudeksi ei pysäytetä.

    Leiriytymislupaa kuuluu perustellun niin, että kunnan tehtävä on tukea yritystoimintaa. Niinkö silloinkin, kun

    yrittäjä on muualta ja tämän tukeminen on vastoin kunnan asukkaiden ja omien yrittäjien

    etua? Kunnan virkamieheltä odotetaan kuntalaisten näkökulmaa.

    Tulevaisuus näyttää, ovatko

    kansanedustajat ja ministerit monien ihmisten vai muutaman jobbarin asialla, ja mikä on

    paikallisten oikeus ansaita ja vaalia terveyttään ja perinteitään lähiluontonsa antimilla?

    Marjanpoiminta on herättänyt keskustelun jokamiehenoikeuksista. Pelissä on suurempaakin: kuka tulkitsee lakia, resursoidaanko lakien valvontaan ja

    valvotaanko vai katsotaanko läpi sormien, uhrataanko suomalaisten terveys, elintavat, kulttuuri, lait ja luonto bisnekselle?

    Jokamiehenoikeuden ekspertit selittävät, että tuo oikeus syntyi, jotta ihmiset tiettömillä

    taipaleilla voivat ottaa omiin tarpeisiinsa sieniä ja marjoja, peseytyä ja yöpyä tilapäisesti. Se ei sisällä elinkeinotoimintaa.

    Jokamiehenoikeutena ei ole ollut sallittua mikään organisoitu toiminta, ei metsästys,

    kalastus, ratsastus eikä suunnistus. Mistä on peräisin

    tulkinta, että kaupallinen riistomarjastus on sitä?

    Jokamiehenoikeutta ei ole varpujen ja puuntaimien repiminen, mutta marja-armeijat täyttävät niillä saavinsakin.

    Kuka voi lähettää kenelle

    laskun, kun ei kieltääkään saa?

    Oma lukunsa on poimijoiden asema, näiden porsaanreikäpalkollisten; turistinimike jokamiehen oikeutta varten, asiallisesti yrityksen työntekijöitä. Mikä selittää, että toiminta on voinut jatkua vuosikausia työsuojelun ja työlupavalvonnan puuttumatta?

    Edellistä ei voi ymmärtää muuten kuin, että jobbarit ovat ottaneet lain omiin käsiinsä, lainsäätäjä minimoinut valvontaresurssit, virkamiehet katsoneet läpi sormien ja viestimet välittäneet kauppamiesten käsityksiä niitä kyseenalaistamatta.

    Tässä on yksi ilmentymä

    näiden neljän toimijan tiimityöstä, joka vaarantaa järjestyneen yhteiskunnan.

    ”Marjat jäävät metsiin”, toistetaan. Eivät jää. Eläimetkin syövät. Loppu maatuu ongelmitta. Perusteluun piilotetaan ahneus

    ja aate, että luonto on nyljettävä,

    kaikki kaupallistettava, joka mustikkakin muutettava

    euroksi.

    Kunnissa on omiakin

    marjastajia, usein ikäihmisiä. He keräävät torille, tuttaville

    ja paikallisille marjayrittäjille.

    He joutuvat luopumaan lisäansiosta tai etsimään apajat etäämpää, kun muukalaisarmeijat tyhjentävät ja sotkevat

    lähimarjakot. Paikallisia

    poimijoita käyttävät yritykset kärsivät.

    Saloalueille eivät iäkkäät ja autottomat pääse, eikä moni uskalla niille petojen pelossa yksin mennä. Sinne ajavat

    tukkirekatkin, miksei marjarekkoja ohjata sinne? Marjat, jotka jäävät metsiin, ovat

    saloilla, eivät kylillä.

    ”Kansalaisten terveys kärsii,

    jos organisoitua marjanpoimintaa ei ole”.

    On hyvä, että marjaa saavat tuoreena ja pakasteena nekin, jotka eivät poimi tai saa paikallisilta. Mutta mikä päätyy teollisessa myllytyksessä nimeksi namusiin ja sokeriliemiin, vie terveyden lapsiltakin.

    Jos terveyttä tahdotaan, etusija taataan paikallisille ja työväkeä käyttävältä bisnekseltä

    vaaditaan luvat ja ehdot, että

    varpuja ei revitä, marjaa ei mössätä, ei vuoroon pakasteta

    ja sulateta, ei sekoiteta sokeriin, rasvaan, vehnään ja E-koodeihin, ei levitetä marketin pihalle

    paistumaan auringossa,

    käymään ja kitkeröitymään.

    Jos terveydestä on huoli,

    järjestetään marjaretkiä koululaisille, kuntoutettaville, varattomille, vanhuksille, autottomille, yksinäisille. Kerrostaloihin rakennetaan tilat pakastimille ja kylmiöille.

    Kouluihin, sairaaloihin,

    päivä- ja vanhusten koteihin

    hommataan marjat työttömyystöinä. Se ei ole temppu- vaan terveystyöllistämistä. Lutu-

    eläkeläisille sallitaan rajatta marjanpoimintatulot siitä,

    mitä itse poimivat.

    ”Poimijat eivät voi tietää,

    kenen mailla liikkuvat. Lupien

    hakeminen on mahdotonta”, perustellaan. Metsureillakin on keinot pysyä hakattavassa metsässä. Lupia ovat kyenneet hakemaan harrastustapahtumienkin järjestäjät.

    Virkamieskin viitsii uskotella, että valistus ratkaisee. Että sillä vältetään vahingot taimien tallaamisesta raakileiden riipimiseen. Poimijoita sosiaalistamaan maaseutusuomalaisiksi? Helsingin herrako opettaisi?

    On huuhaata, että valistuksella vaikutettaisiin edes yrittäjiin, joiden ainoa arvo on euro. Marjaristiriita ei ratkea lupasäännöittä, valvonnatta ja ilman sanktioita.

    AULI SULIN

    Kirjoittaja on eläkkeellä oleva Melan työhyvinvointiprojektin päällikkö.

    Avaa artikkelin PDF