vierasyliö Jokamiehen- vai jobbarinoikeus?
Saako tulevaisuudessa mustikkaa maksutta mustikkana vai vain hirmuhintaan ja nimenä sokerisekoituksissa?
Päättäjät, käsi sydämelle: Edustanko kuntalaista vai
kauempaa tullutta kauppamiestä?
Marjanpoiminta-asiaa lienee vaikea ymmärtää, ellei ole
joutunut nenätysten sen kanssa.
Kyläni väki on marjastanut
kilometrin säteellä asunnoista alueella, jonka hiljan ostivat
venäläiset. Poimittuamme
tutussa tienposkessa omistajataholta toivottiin, ettemme
keräisi kylämme puolelta aitaa, vaan tuolta puolen.
Pian tuolle puolen tulivat thaipoimijat saaveineen ja
haravoineen. Kunta oli antanut
marjarekkakolonnalle luvan leiriytyä kylätalon pihalle.
Sieltä käsin sata henkeä haravoi
metsiä marjakot sotkien ja
pihoja hipoen. Kylätoimikuntakin sai hakea kesätapahtumaansa mustikkaräätin
ainekset perinteistä talkookangastaan kauempaa.
Kyläläisten ja paikallisten pienyrittäjienkö on väistyminen? Niin on, jos jokamiehenoikeuden valumista jobbarioikeudeksi ei pysäytetä.
Leiriytymislupaa kuuluu perustellun niin, että kunnan tehtävä on tukea yritystoimintaa. Niinkö silloinkin, kun
yrittäjä on muualta ja tämän tukeminen on vastoin kunnan asukkaiden ja omien yrittäjien
etua? Kunnan virkamieheltä odotetaan kuntalaisten näkökulmaa.
Tulevaisuus näyttää, ovatko
kansanedustajat ja ministerit monien ihmisten vai muutaman jobbarin asialla, ja mikä on
paikallisten oikeus ansaita ja vaalia terveyttään ja perinteitään lähiluontonsa antimilla?
Marjanpoiminta on herättänyt keskustelun jokamiehenoikeuksista. Pelissä on suurempaakin: kuka tulkitsee lakia, resursoidaanko lakien valvontaan ja
valvotaanko vai katsotaanko läpi sormien, uhrataanko suomalaisten terveys, elintavat, kulttuuri, lait ja luonto bisnekselle?
Jokamiehenoikeuden ekspertit selittävät, että tuo oikeus syntyi, jotta ihmiset tiettömillä
taipaleilla voivat ottaa omiin tarpeisiinsa sieniä ja marjoja, peseytyä ja yöpyä tilapäisesti. Se ei sisällä elinkeinotoimintaa.
Jokamiehenoikeutena ei ole ollut sallittua mikään organisoitu toiminta, ei metsästys,
kalastus, ratsastus eikä suunnistus. Mistä on peräisin
tulkinta, että kaupallinen riistomarjastus on sitä?
Jokamiehenoikeutta ei ole varpujen ja puuntaimien repiminen, mutta marja-armeijat täyttävät niillä saavinsakin.
Kuka voi lähettää kenelle
laskun, kun ei kieltääkään saa?
Oma lukunsa on poimijoiden asema, näiden porsaanreikäpalkollisten; turistinimike jokamiehen oikeutta varten, asiallisesti yrityksen työntekijöitä. Mikä selittää, että toiminta on voinut jatkua vuosikausia työsuojelun ja työlupavalvonnan puuttumatta?
Edellistä ei voi ymmärtää muuten kuin, että jobbarit ovat ottaneet lain omiin käsiinsä, lainsäätäjä minimoinut valvontaresurssit, virkamiehet katsoneet läpi sormien ja viestimet välittäneet kauppamiesten käsityksiä niitä kyseenalaistamatta.
Tässä on yksi ilmentymä
näiden neljän toimijan tiimityöstä, joka vaarantaa järjestyneen yhteiskunnan.
”Marjat jäävät metsiin”, toistetaan. Eivät jää. Eläimetkin syövät. Loppu maatuu ongelmitta. Perusteluun piilotetaan ahneus
ja aate, että luonto on nyljettävä,
kaikki kaupallistettava, joka mustikkakin muutettava
euroksi.
Kunnissa on omiakin
marjastajia, usein ikäihmisiä. He keräävät torille, tuttaville
ja paikallisille marjayrittäjille.
He joutuvat luopumaan lisäansiosta tai etsimään apajat etäämpää, kun muukalaisarmeijat tyhjentävät ja sotkevat
lähimarjakot. Paikallisia
poimijoita käyttävät yritykset kärsivät.
Saloalueille eivät iäkkäät ja autottomat pääse, eikä moni uskalla niille petojen pelossa yksin mennä. Sinne ajavat
tukkirekatkin, miksei marjarekkoja ohjata sinne? Marjat, jotka jäävät metsiin, ovat
saloilla, eivät kylillä.
”Kansalaisten terveys kärsii,
jos organisoitua marjanpoimintaa ei ole”.
On hyvä, että marjaa saavat tuoreena ja pakasteena nekin, jotka eivät poimi tai saa paikallisilta. Mutta mikä päätyy teollisessa myllytyksessä nimeksi namusiin ja sokeriliemiin, vie terveyden lapsiltakin.
Jos terveyttä tahdotaan, etusija taataan paikallisille ja työväkeä käyttävältä bisnekseltä
vaaditaan luvat ja ehdot, että
varpuja ei revitä, marjaa ei mössätä, ei vuoroon pakasteta
ja sulateta, ei sekoiteta sokeriin, rasvaan, vehnään ja E-koodeihin, ei levitetä marketin pihalle
paistumaan auringossa,
käymään ja kitkeröitymään.
Jos terveydestä on huoli,
järjestetään marjaretkiä koululaisille, kuntoutettaville, varattomille, vanhuksille, autottomille, yksinäisille. Kerrostaloihin rakennetaan tilat pakastimille ja kylmiöille.
Kouluihin, sairaaloihin,
päivä- ja vanhusten koteihin
hommataan marjat työttömyystöinä. Se ei ole temppu- vaan terveystyöllistämistä. Lutu-
eläkeläisille sallitaan rajatta marjanpoimintatulot siitä,
mitä itse poimivat.
”Poimijat eivät voi tietää,
kenen mailla liikkuvat. Lupien
hakeminen on mahdotonta”, perustellaan. Metsureillakin on keinot pysyä hakattavassa metsässä. Lupia ovat kyenneet hakemaan harrastustapahtumienkin järjestäjät.
Virkamieskin viitsii uskotella, että valistus ratkaisee. Että sillä vältetään vahingot taimien tallaamisesta raakileiden riipimiseen. Poimijoita sosiaalistamaan maaseutusuomalaisiksi? Helsingin herrako opettaisi?
On huuhaata, että valistuksella vaikutettaisiin edes yrittäjiin, joiden ainoa arvo on euro. Marjaristiriita ei ratkea lupasäännöittä, valvonnatta ja ilman sanktioita.
AULI SULIN
Kirjoittaja on eläkkeellä oleva Melan työhyvinvointiprojektin päällikkö.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
