Marin mainittiin elokuussa Twitterissä 828 000 kertaa – twiittejä höysti yksi hymiö ylitse muiden
Selvä enemmistö on suhtautunut Sanna Marinin juhlimiseen joko myönteisesti tai ymmärtävästi.
Sanna Marinin saama kotimainen ja kansainvälinen huomio on poikkeuksellista, sanoo media-analyytikko. Kuva: Kari SalonenMediaseurannan ohjelmistoyritys Meltwater on laskenut pääministeri Sanna Marinin (sd.) liittyvät pikaviestit eli twiitit elokuusssa, ja päässyt huomaan lukuun: mainintoja oli 827 700. Juhlintavideoita ennen luvut olivat selvästi maltillisempia: heinäkuussa 71 000 ja kesäkuussa 56 000.
Meltwater on tarkastellut pikaviestipalvelua Twitteriä siksi, että se on maailmanlaajuinen ja avoin some-kanava.
Mariniin liittyvien twiittien potentiaalinen yleisö oli elokuussa arviolta 330 miljoonaa. Hänestä twiittasi, uudelleentwiittasi tai vastasi keskusteluun 434 000 eri Twitter-käyttäjää ja elokuun 827 700 maininnoista arviolta 118 000 oli suomalaisia.
Formulakuljettajat Valtteri Bottas ja Kimi Räikkönen mainittiin elokuussa reilut 40 000 kertaa ja presidentti Sauli Niinistö 32 500 kertaa.
”Tulokset ovat suomalaiselle poliitikolle täysin ainutlaatuisia, emmekä ole nähneet vastaavaa ilmiötä aiemmin. Sosiaalisesta mediasta on haastavaa tehdä tarkkoja analyyseja varsinaisista tekstisisällöistä. Emoji-analysoinnin perusteella voidaan kuitenkin arvioida, että selvä enemmistö on suhtautunut globaalissa selvityksessä Sanna Marinin juhlimiseen joko myönteisesti tai ymmärtävästi”, kertoo Meltwaterin Head of Analytics Markus Selin tiedotteessa.
Suosituin hymiö Marin-twiiteissä oli yli 65 000 kertaa käytetty punainen sydän. Kakkosena oli 10 000 hymynaamaa.
Selinin mukaan elokuun twiittauksia selittää Marinin toiminta, eikä kotimainen keskustelu tai politiikka kiinnosta ulkomailla.
"Tanssivasta ja juhlivasta pääministeristämme sen sijaan tuli globaali ilmiö”, sanoo Selin.
Analyysin mukaan yli puolet kaikista Marin-twiiteistä lähti 18–34 -vuotiaiden ja 63 prosenttia miesten näppäimistöiltä.
YouTubessa Marin esiintyy 1 800 videolla tai otsikossa.
Myös perinteinen media on uutisoinut elokuussa Sanna Marinista kaikkiaan 136 maassa ja lähes 5 900 eri mediassa. Marinista kertyi medioissa lähes 35 000 mainintaa.
”Perinteinen uutismedia ja sosiaalinen media ruokkivat toinen toisiaan. Kansainväliseksi ilmiöksi kasvanut uutisointi on lähtenyt sosiaalisen median kanavista liikkeelle, ja se on edennyt valtavalla ja vaikeasti hallittavalla nopeudella. On harvinaista, että suomalainen ministeri ylittää uutiskynnyksen näin laajasti esimerkiksi Aasiassa, Afrikassa ja Etelä-Amerikassa.”
Lue myös:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat





