Kyytikokeilu harsii sote-kuljetukset osaksi joukkoliikennettä – "Luodaan 70-luvulla kadonnut järjestelmä"
Syksyllä alkavalla kokeilulla pyritään tuomaan esimerkiksi sote-kyydit osaksi julkista liikennettä sekä parantaa kulkuyhteyksiä syrjäkyliltä suurempien joukkoliikenneväylien äärelle.
Tulevaisuudessa kyytiä tarvitsevan voi olla mahdollista tilata sote-kuljetus koukkaamaan oman pihan kautta. Kuva: Markku VuorikariEtelä-Savossa, Itä-Uudellamaalla ja Pirkanmaalla aloitetaan tänä syksynä joukkoliikennekokeilut, joissa pyritään tehostamaan joukkoliikenteen toimintaa muun muassa yhdistämällä tuettuja kuljetusmuotoja yksityishenkilöiden liikkumistarpeeseen.
Kokeilua hallinnoivat Sitra, Kuntaliitto ja Business Finland, joka syntyi alkuvuodesta Tekesin ja Finpron yhdistyessä.
"Tässä käytännössä lähdetään järkeistämään yhteiskunnan maksamia kuljetuksia", sanoo Kyyti Group Oy:n toimitusjohtaja Pekka Möttö.
Muun muassa Onnibusin perustajana tunnettu Möttö toimii kokeilussa yrityskonsortion edustajana. Teknologiayrityksistä muodostuvaan konsortioon kuuluvat Kyyti Groupin lisäksi Sitowise, Vinka ja Infotripla.
Kokeilun ytimessä on ajatus siitä, että nyt vajaakäytöllä ajavat, julkisella rahalla liikennöitävät kuljetukset saataisiin osaksi joukkoliikennettä. Tällaisia lakisääteisiä kuljetuksia ovat esimerkiksi vammais- ja sosiaalihuoltolain nojalla järjestettävät taksikuljetukset, sairasvakuutuskuljetukset ja koulukyydit.
"Kokeilussa pyritään hyödyntämään niitä autoja, jotka syrjäseuduilla liikkuvat joka tapauksessa", Möttö kertoo.
Kuljetusten aikataulujen ja reittien järjestelyyn otetaan mukaan nykyaikainen teknologia. Matkustaja voisi esimerkiksi sovelluksen avulla ilmoittaa kyydintarpeestaan, jolloin järjestelmä järjestelisi parhaan matkustusvaihtoehdon ja välittäisi tiedon liikennöitsijälle.
Hankkeen rahoituksesta vastaavan Sitran mukaan julkisesti hankittuihin kuljetuksiin kuluu vuosittain noin miljardi euroa. Kuljetuskapasiteetin nykyistä tehokkaampi käyttö toisi summalle enemmän vastinetta ja vähentäisi myös yksityisautoilusta syntyviä päästöjä.
Hankkeen eri alueilla kokeillaan hieman erilaisia toimintoja. Esimerkiksi Itä-Uudellamaalla kokeillaan kutsuohjattavaa liityntäliikennettä, jonka avulla kyydin voisi saada vaikka kotoa lähimmälle linja-autoasemalle. Pirkanmaalla puolestaan haetaan toimivia ratkaisuja Tampereen kaupunkialueen ja sitä ympäröivän maaseudun raja-alueen joukkoliikenteeseen.
Pekka Möttö toteaa, että kokeilulla halutaan palauttaa syrjäseuduille todellinen julkisen liikenteen palvelu.
"Tässä pyritään luomaan se 1970-luvulla kadonnut järjestelmä. Silloin ihmisiä vielä asui ympäriinsä, joten joukkoliikenne oli mahdollista järjestää. Nykyään järjestelmä on niin hiipunut, että monessa paikassa on jäljellä vain koulukyydit."
Hankkeen seuraavana vaiheena ovat neuvottelut liikennöitsijöiden kanssa, jotta liikenne saadaan käynnistettyä syksyllä. Varsinaista kokeiluun osallistuvien liikennöitsijöiden määrää ei Mötön mukaan voi vielä julkistaa.
"Ihan merkittävän kokoisesta operaatiosta tässä on kyse jo nyt pilottivaiheessa", hän toteaa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
