verkossa sanottua Plussamaitokiista herätti tunteita
Juhannusriennot hiljensivät yleisesti keskustelua MT:n verkkolehden sivuilla ja Facebookissa. Viime viikolla uutisoitu Valion ja Satamaidon kiista Plussa-maito-nimen käytöstä kuitenkin herätti tunteita verkossa.
Markkinaoikeus hylkäsi Valion vaateet sanojen käytöstä erikoismaitotuotteissa. Päätöksessä todettiin, ettei Satamaidon rasvaton Plussa maito -tuote synnytä sopimatonta mielleyhtymää Valioon.
Markkinaoikeuden päätökselle satoi sekä risuja että ruusuja. Valion kanta keräsi sympatiaa useilta lukijoilta.
”Valio on lanseerannut aiemmin Valio Plus -tuoteryhmän, johon kuuluu ainakin maito, piimä ja maitokaakaojuoma. Näihin on lisätty 50 prosenttia enemmän proteiinia ja kalsiumia ja 100 prosenttia enemmän D-vitamiinia kuin tavallisissa tuotteissa. Kyllä Plussa-maito on mielestäni aika selkeää matkimista”, toteaa nimetön kommentoija.
MaitoMatti on samaa mieltä:
”Törkeää kopiointia! Kilpailijat polkevat hintoja piraattituotteillaan ja ottavat hyödyn Valion tuotekehityksestä, mutta markkinaoikeus vain levittelee käsiään.”
Valion tuotteet saavat monelta lukijalta kannatusta. ”Valion maitoa ei voita mikään”, tiivistää Leena Sippola.
Kaikki eivät kuitenkaan sulata Valion vaatimuksia nimen suojaamisesta. Monet kommentoijat ihmettelevät, miksi Valiolla olisi yksinoikeus plussa-sanaan.
”Plussa ja miinus olivat koulussa 1970-luvulla, ja tietääkseni jo paljon, paljon aikaisemmin. Ovatko plussat ja miinukset jonkin yrityksen omistamia?”, pohtii Jari Lantta.
”Onko Valiolla siis yksinoikeus käyttää sanoja plus ja plussa? Sitten ei kai toisten meijerien tuotteissa saa myöskään olla sanoja rasvaton, vähälaktoosinen tai kevyt”, kummastelee nimimerkki Hämmästyksen sormi.
Kritiikkiä saa myös Valion vankka asema markkinoilla.
”Ei Valionkaan tarvitse kaikkea rohmuta itselleen, johan se yritti monopoliasemaa saada. Hyvä että lyötiin sormille”, toteaa Juha Heikkilä.
”Olen yli kymmenen vuotta jo boikotoinut Valiota. Luen tarkkaan elintarvikepakkausten tekstit, mutta liian usein olen havainnut, kuinka sokeana ihmiset ostavat usein aina sitä tunnetuinta brändiä vailla mitään järkevää perustetta”, pohtii Aapo Toivanen.
Eikku Ylitalo-Salo puolestaan iloitsee kotiseutunsa meijerin menestyksestä: ”No hyvä juttu meille satakuntalaisille ja omalle paikallismeijerille!”
LIINA NIITTYMAA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
