Kuluttaja-asiamies puuttui Oomin epäreiluihin sopimusehtoihin: ”Kohtuutonta”
Vaihtoturvan sopimusehdot jättivät täysin avoimeksi sen, milloin Oomin oli tarjottava kuluttajille halvempi sopimus.
Kuluttaja-asiamies piti Oomin Vaihtoturvan sopimusehtoja kuluttajien kannalta kohtuuttomina. Kuva: Viestimedian arkistoKuluttaja-asiamies kiinnitti huomiota sähköyhtiö Oomi Oy:n määräaikaisiin sähkönmyyntisopimuksiinsa tarjoaman Vaihtoturva-lisäpalvelun sopimusehtoihin.
Vaihtoturvan ottaneet kuluttajat maksoivat sähkön kulutukseensa perustuvaa lisämaksua siitä, että heillä olisi sähkön hinnan laskiessa mahdollisuus vaihtaa sopimuksensa Oomin toiseen, edullisempaan määräaikaiseen sopimukseen.
Vaihtoturvan sopimusehdot jättivät täysin avoimeksi sen, milloin Oomin oli tarjottava kuluttajille halvempi sopimus, Kilpailu- ja kuluttajavirasto kertoo tiedotteessa.
”Vaihtoturvan sopimusehdot suosivat Oomia yksipuolisesti kuluttajien kustannuksella.”
”Vaihtoturvan sopimusehdot suosivat Oomia yksipuolisesti kuluttajien kustannuksella.”
Kuluttaja-asiamiehen mukaan oli kohtuutonta, että Oomin velvollisuus tarjota halvempaa määräaikaista sopimusta riippui ainoastaan yrityksen omasta harkinnasta eikä velvollisuutta ollut sidottu sopimusehdoissa millään objektiivisella tavalla sähkön markkinahinnan vaihteluun.
Sopimusehdoissa oli muitakin ongelmallisia piirteitä.
Ehtojen mukaan kuluttajalla oli oikeus vaihtaa edullisempaan sähkösopimukseen aikaisintaan 12 kuukauden kuluttua sopimuksen voimaantulosta.
Lisäksi kuluttaja-asiamies kiinnitti huomiota muun muassa Vaihtoturvan korkeaan hintaan, sopimusehtojen epäselvyyteen ja siihen, että Vaihtoturva saattoi toimia osin myös kuluttajan tarkoituksen ja taloudellisen turvallisuuden vastaisesti, koska palvelun käyttö sitoi kuluttajan aina uuteen määräaikaiseen sopimukseen.
”Sähkön hintakriisi on saanut kuluttajat etsimään lisäturvaa sähkösopimuksiinsa. Tarpeeseen vastaavat uudet tuotteet ovat tervetullut lisä sähkömarkkinoille, mutta sopimusehdot eivät saa suosia yritystä kuluttajan kannalta kohtuuttomalla tavalla”, sanoo kuluttaja-asiamies Katri Väänänen.
Kuluttaja-asiamies edellytti Oomin sitoutuvan, ettei se vastaisuudessa käytä Vaihtoturvan kaltaisissa palveluissa sopimusehtoja, jotka eivät riittävän yksiselitteisesti määrittele, milloin ja minkä sisältöisenä sen on tarjottava kuluttajalle halvempaa sopimusta.
Lisäksi kuluttaja-asiamies edellytti, että kuluttajan vaihto-optio tulee sitoa objektiivisella tavalla sähkön markkinahinnan vaihteluun.
Oomi Oy sitoutui kuluttaja-asiamiehen edellyttämiin toimenpiteisiin.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






