Osuuspankki Viroon ja muita brändimokia
Arvokas brändi tarkoittaa miellyttävää mielikuvaa. Sellainen on vaikea rakentaa mutta helppo tuhota.
Luontainen vaatimattomuus on
varmaan yksi syy, miksi hyvätkin suomalaisideat tai tuotteet ovat vain harvoin nousseet maineeseen maamme rajojen ulkopuolella.
Nokia teki siinä poikkeuksen.
Parhaimmillaan Nokia oli yksi
maailman arvostetuimmista brändeistä. Sitä tosin pidettiin nimensä takia usein japanilaisena, mutta annetaan se anteeksi tyhmille ulkomaalaisille.
Nokian arvo sekä brändimarkkinoilla että pörssissä on sen jälkeen romahtanut. Kovan iskun brändille antoi toimitusjohtaja Stephen Elop, joka heti kättelyssä
vertasi Nokiaa liekeissä olevaan öljynporauslauttaan.
Pahaa jälkeä teki myös Elopin heitto
siitä, että Nokian puhelimien käyttöjärjestelmä on vanhentunut. Ymmärrettävästi se ei puskenut myyntiin vauhtia.
Tavallisten kuolevaisten parissa Nokian
brändiä rapautti se, että firman puhelimet, etenkään niiden akut, eivät kestäneet nuorilla liittymäsopimuskautta.
Ja takuu taas ei pääsääntöisesti kattanut ongelmaosia.
Tuore brändin murskaaja on OP-
Pohjolan pääjohtaja Reijo Karhinen, joka
uhkasi pankin siirtävän toimintojaan naapurimaihin, jos kiistelty rahoitusmarkkinavero tulee voimaan Suomessa.
Karhisen puheet herättivät ansaittua ihmetystä. Suunniteltu vero on prosentin kymmenesosan luokkaa, minkä ei pitäisi hetkauttaa pankkia.
Etenkin kun pankki on brändännyt
itsensä hyvin isänmaalliseksi. Virallisen
liturgian mukaan OP-Pohjolan juuret ovat syvällä suomalaisessa yhteiskunnassa,
mikä heijastuu ryhmän arvoihin ja tapaan toimia.
Vastuullisuus on keskeinen osa ryhmän arvopohjaa ja strategiaa.
OP-Pohjolan omistaja-asiakas voi syystä kysyä, mitä vastuullisuutta osoittaa uhkaus kiertää veroja Viroon muuttamalla.
Toinen tuore brändin pilaaja on
kokoomus. Sen nousu maan suurimman puolueen paikalle pohjaa pitkäjänteiseen ja maltilliseen toimintaan, jolla puolue
on hakeutunut poliittisen keskustan
tuntumaan.
Perinteisten yrittäjien ja kylän
suurimpien maatilojen lisäksi se on imenyt kannatusta valkokaulustyöläisten ja
trendejä seuraavien nuorten parista.
Onpa se kampanjoinut itseään työväenpuolueenakin.
Kokoomuksen puoluevaltuusto pisti tuolle pehmoilulle pisteen. Äärimmäisen huonosti valitulla ajoituksella puolue
ilmoitti haluavansa kiristää sairauslomakäytäntöjä.
Kokoomuksen vanhoja tavoitteita
mukaileva ehdotus nosti myrskyn, joka
tuskin tyyntyy ennen kunnallisvaaleja. Työväkeä puolueen on turha vähään
aikaan kosiskella.
Mutta pisteet silti kokoomukselle. Olisi hienoa, jos se uskaltaisi rakentaa oikeasti oikeistolaisen brändin itselleen.
Totuus on, että valtapuolueen on
saatava keskiluokan äänet.
Siksi muut puolueet kiertävät vastaavia
kysymyksiä kuin kissa kuumaa puuroa. Niihin otetaan kantaa vasta vaalien
jälkeen, jos silloinkaan. Keskiluokan
kosiskelu on hionut puolueiden ohjelmista särmät turhankin tarkasti pois.
Kaavan rikkomiseen ovat pystyneet vain perussuomalaiset, joiden menestys perustuu mekastukseen, joka pitää
nukkuvat äänestäjät hereillä.
Sitä epävarmempaa ja työläämmin
ylläpidettävää kannatuspohjaa saa hakea.
jarmo.palokallio@
maaseuduntulevaisuus.fi
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
