Ähtärin pandojen kuljetuslaatikot Kiinan-matkalle rakenteilla – ensi viikon alussa Lumilla ja Pyryllä alkaa noin kuukauden karanteeni
Yleisöä on vieraillut Ähtärin eläinpuistossa pandojen jäähyväisviikolla runsaasti. Lauantaina puistossa kävi arviolta 3500 ihmistä.
Jättiläispanda Pyry Ähtärin eläinpuiston Pandatalossa lauantaina. Maanantai on yleisölle viimeinen päivä jättää jäähyväiset pandoille. LEHTIKUVA / Heikki Saukkomaa.Ähtärin eläinpuiston jättiläispandojen kuljetuslaatikoita on alettu rakentaa Kiinaan lähtöä varten. Ensi viikon alussa pandat siirretään karanteeniin, jossa ne viettävät vähintään 30 päivää.
”Täällä meidän päässä totutamme pandat ensin kuljetuslaatikoihin, joissa ne lentokoneella sitten lentävät Kiinaan. Siellä päässä ne ovat karanteenissa vielä toiset 30 päivää ennen kuin ne menevät sitten lopulliseen paikkaansa”, Ähtärin eläinpuiston intendentti Marko Haapakoski kertoo STT:lle.
Haapakosken mukaan yleisöä on vieraillut eläinpuistossa pandojen jäähyväisviikolla mukavasti. Lauantaina puistossa vieraili arviolta yhteensä 3500 ihmistä.
”Eilenkin meillä oli tällainen yöseikkailu, jossa oli kyllä tosi kivasti porukkaa, ja tunnelma siellä oli hyvä. Sitä oli ihan tosi kiva seurata itsekin.”
Pandat Lumi ja Pyry ovat olleet Ähtärin eläinpuistossa vuodesta 2018. Eläinpuisto kertoi syyskuussa pandojen ennenaikaisesta palautuksesta ja suojeluohjelman päättämisestä suunniteltua aikaisemmin talousvaikeuksien vuoksi. Pandojen vuokrasopimus Ähtäriin oli alun perin 15 vuotta.
Pandatalo on viimeistä päivää auki yleisölle maanantaina. Alkujaan viimeisen päivän piti olla sunnuntaina, mutta aukioloa päätettiin pidentää vielä päivällä.
”Vastaanottaja Kiinassa vaatii karanteenin, ettei täältä leviä mikään tauti pandojen mukana sinne.”
Pandojen tuleva karanteeni on osa eläinten siirron vaatimaa tautisuojausta. Karanteenin aikana pandojen kanssa on tarkoitus välttää kaikkia mahdollisia ylimääräisiä kontakteja.
”Vastaanottaja Kiinassa vaatii karanteenin, ettei täältä leviä mikään tauti pandojen mukana sinne”, Haapakoski sanoo.
Kun kuljetuslaatikot ovat valmiit, pandoja aletaan valmistella Kiinan-matkaan.
”Kuljetusprosessia varten kuljetuslaatikot tuodaan jo hyvissä ajoin tänne, ja tarkoitus on ruveta kouluttamaan ja totuttamaan pandoja siten, että ne osaavat mennä laatikoihin niin, ettei niitä tarvitse nukuttaa.”
Ilman nukuttamista pandojen siirto on Haapakosken mukaan eläimille huomattavasti helpompaa ja stressittömämpää, kun pandat saadaan tottumaan laatikoihin jo niiden ollessa Suomessa.
Lentoa varten kuljetuslaatikoihin pakataan mukaan ruokaa ja tarvittavat eläinlääkintävälineet.
”Mutta ruoka ja vesihän ovat tärkeimmät. Tarkoituksena on, että pandat matkustavat samalla lailla kuin ne tulivatkin tänne. Eli ne ovat hereillä siellä laatikossa ja syövät ja nukkuvat ihan niin kuin täällä tarhassakin tekevät”, sanoo Haapakoski.
Pandat lentävät aluksi erillisiin karanteenitiloihin Kiinassa. Sen jälkeen pandat on tarkoitus sijoittaa Ähtärin kumppanina Kiinassa toimivan jättiläispandojen suojelu- ja tutkimuskeskuksen tiloihin. Vielä ei kuitenkaan ole Haapakosken mukaan tarkkaan tiedossa, mikä lopullinen sijoituspaikka on. Myöskään pandojen tulevaa lentoreittiä ei ole vielä vahvistettu.
Pandoja ei siis välttämättä sijoiteta samaan paikkaan kuin missä ne ovat aikaisemmin olleet. Tällä ei Haapakosken mukaan ole pandojen kannalta suurta merkitystä.
”Eivät pandat varmaan tunnista sitä sen kummemmin. Tunnistavat varmaan, että ovat uudessa paikassa, kun valorytmit ja muut ovat erilaiset. Kuitenkin ne ovat siellä sen verran samoilla leveysasteilla kuin mistä ne ovat lähteneet, niin eivät varmaan sitä tunnista.”
Auki on vielä myös se, mitä pandojen tilalle Ähtärissä tehdään niiden lähdön jälkeen.
”Monennäköisiä suunnitelmiahan on, mutta ei ole vielä mitään varmaa. Tarkoitus on, että tehdään nyt lähiaikoina siitä päätöksiä”, Haapakoski sanoo.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat



