Arla Foods selvisi koronavuodesta kääntämällä tuotantoa suurkeittiötuotteista kotitalouksien kaipaamiin tuotteisiin – Suomessakin pandemia haastoi, mutta hävikki kutistui jopa viidenneksen
"Toivottavasti rokotteiden myötä näemme tänä vuonna maailman jälleen avautuvan, ja olenkin varovaisen optimistinen vuoden 2021 suhteen", konsernijohtaja Peder Tuborgh sanoo.
Koronapandemia sai kuluttajat kokkaamaan ja leipomaan kotona. Maitotuotteiden kysynnän rakenne muuttui. Kuva: Maija Partanen"Tämä on epäilemättä haastavin kriisi, jonka aikana Arla Foods on koskaan toiminut", konsernijohtaja Peder Tuborgh kuvaa kulunutta koronavuotta yhtiön tulostiedotteessa.
Hän on kuitenkin tyytyväinen konsernin ketteryyteen ja sen tuomiin tuloksiin.
"Pystyimme uudistamaan liiketoimintaamme ja ohjaamaan suuria maitomääriä lähes yhdessä yössä vastaamaan kotitalouksien kasvaneeseen maitotuotteiden kysyntään minimoiden samalla muiden markkinoiden, kuten foodservicen, negatiiviset vaikutukset", Tuborgh kirjoittaa.
Arla Foods kasvatti viime vuonna maailmanlaajuista brändiliikevaihtoaan 7,7 prosentilla. Vaikka foodservice-myynti ja teollisuusmyynti vähenivät, konsernin kokonaisliiketulot olivat lähes saman suuruiset kuin edellisvuonna – 10,6 miljardia euroa, kun vuoden 2019 lukema oli 10,5 miljardia.
Koska kuluttajat joutuivat jäämään kotiin suureksi osaksi vuotta, kotona syötyjen aterioiden määrä kasvoi, konsernin tiedotteessa todetaan. Monet kokkasivat ja leipoivat kotona ahkerasti.
Arla Foodsin brändeistä Lurpak kasvoi 14,6 prosenttia, Arla 3 prosenttia ja Puck 11,7 prosenttia. Lurpak on tunnettu voimerkki, Puck-brändin alla myydään esimerkiksi juustoja.
Foodservice-myynti laski keväällä 45 prosenttia, kiihtyi taas kesällä, kunnes heikkeni jälleen syksyllä. Foodservicen brändimyynti Euroopassa jäi kaikkiaan 12 prosenttia miinukselle vuoteen 2019 verrattuna.
Kuluvan vuoden odotetaan senkin olevan haastava, koska korona vaikuttaa edelleen globaaliin meijeriteollisuuteen, maailmantalouteen ja ihmisten toimeentuloon ympäri maailmaa.
Arla odottaa ydinbrändiensä jatkavan kasvua, mutta kasvu on hitaampaa kuin vuonna 2020.
Vuosi 2021 on ensimmäinen EU:n ja Ison-Britannian välisen uuden vapaakauppasopimuksen vuosi. Yhtiön mukaan se poistaa Arla Foodsin liiketoiminasta merkittävän riskin.
Arla Foods suunnittelee investoivansa 700 miljoonaa euroa vuonna 2021. Suuriin hankkeisiin kuuluvat muun muassa jauhetornin valmistuminen Pronsfeldissä Saksassa, mozzarellakapasiteetin lisäyshankkeen jatkaminen Branderupissa Tanskassa ja tuotantopaikan parannukset Bahrainissa.
"Toivottavasti rokotteiden myötä näemme tänä vuonna maailman jälleen avautuvan, ja olenkin varovaisen optimistinen vuoden 2021 suhteen", Tuborgh sanoo.
Suomessa Arla Oy:n tilinpäätös valmistuu kesään mennessä, joten tarkkoja lukuja ei vielä ole käytettävissä.
"Pandemia haastoi liiketoimintaa myös meillä Arla Suomessa", Arla Oy:n toimitusjohtaja Kai Gyllström kertoo Maaseudun Tulevaisuudelle.
"Kiitos henkilöstömme kovan työn onnistuimme muuttamaan toimintamme kiitettävän nopeasti vastaamaan uutta kysyntätilannetta, jossa vähittäismyynnin osuus kasvoi ja foodservicen laski. Pandemiasta huolimatta toimme tarjolle uusia innovatiivisia tuotteita ja palveluita niin kuluttajille kuin asiakkaillemme ja panostimme kestävän kehityksen tekoihin kuten hiilijalanjäljen laskentaan maitotiloilla."
Arla Oy onnistui myös painamaan hävikin jopa 20 prosenttia alemmas kuin edellisvuonna. "Pidän sitä erinomaisena saavutuksena tilanteessa, jossa pandemia supisti äkisti ravintolatuotteidemme kysyntää", Gyllström sanoo.
Juttua täydennetty klo 13.14 Suomen Arla Oy:n kommenteilla.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
