Oikeus velvoitti pankin korvaamaan verkkohuijauksen tappiot asiakkaalle – pankki tyytymätön, vetosi törkeään huolimattomuuteen
Järvi-Hämeen Osuuspankki on ilmaissut tyytymättömyytensä käräjäoikeuden ratkaisuun. Tuomio ei ole lainvoimainen.
Tuntemattomaksi jäänyt verkkohuijari vei Järvi-Hämeen Osuuspankin asiakkaalta 44 000 euroa. Kuva: Jarkko SirkiäPankki oli Päijät-Hämeen käräjäoikeuden mukaan vastuullinen tapauksessa, jossa sen asiakkaalta vietiin tekstiviestihuijauksella 44 000 euroa. Oikeuden ratkaisun mukaan pankin asiakas oli oikeutettu hyvitykseen, sillä hän ei ollut menetellyt tilanteessa tahallisesti tai törkeän huolimattomasti.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV kertoo tapauksesta tiedotteessaan.
Asiakas oli saanut elokuussa 2021 osuuspankin nimissä lähetetyn tekstiviestin, jossa häntä varoitettiin petoksesta. Viestissä olleen linkin kautta asiakas päätyi oikeita pankin sivuja muistuttavalle valesivulle, jonne hän syötti verkkopankkitunnuksensa.
Verkkopankkitunnukset haltuunsa saanut taho oli sen jälkeen vienyt asiakkaan tililtä 44 000 euroa ulkomaiselle pankkitilille, eikä rahoja saatu palautettua asiakkaille.
Oikeus velvoitti ratkaisussaan Järvi-Hämeen Osuuspankin korvaamaan asiakkaalle 43 950 euroa korkoineen. 50 euron vähennystä perusteltiin asiakkaan huolimattomuudella. Oikeuden ratkaisun mukaan asiakas ei kuitenkaan ollut menetellyt tahallisesti tai törkeän huolimattomasti.
Oikeuden ratkaisu oli pankkialan riidanratkaisuelimen pankkilautakunnan yksimielisen ratkaisun mukainen. Pankki ei ennen oikeuden päätöstä noudattanut lautakunnan päätöstä, vaan vetosi siihen, että asiakas oli antanut suostumuksen tilisiirrolle ja toissijaisesti siihen, että asiakkaan menettely oli ollut törkeän huolimatonta.
Koska pankki ei noudattanut pankkilautakunnan yksimielistä suositusta, kuluttaja-asiamies avusti pankin asiakasta oikeudessa. Kuluttaja-asiamiehen mukaan asiakkaalla ei ole edellytyksiä viedä vastaavia tapauksia oikeuteen suuren kuluriskin vuoksi.
”Kun pankki ei noudata lautakunnan yksimielistä suositusta, ei yksittäisellä kuluttajalla ole valtavan kuluriskin vuoksi mahdollisuutta viedä asiaa käräjäoikeuden ratkaistavaksi. Tilanne on pankin asiakkaiden oikeusturvan kannalta erittäin huolestuttava”, kuluttaja-asiamies Katri Väänänen toteaa.
Tuomio ei ole lainvoimainen ja Järvi-Hämeen Osuuspankki on viestinyt tyytymättömyydestään ratkaisusta.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto muistuttaa, että pankin asiakkaalla on lähtökohtaisesti oikeus saada pankilta hyvitys oikeudettomista maksutapahtumista. Maksutapahtuma on oikeudeton, jos siihen ei ole maksajan suostumusta.
Huijaustapauksissa pankin ja asiakkaan välinen vastuu jakautuu sen mukaan, kuin raskaaksi asiakkaan huolimattomuus arvioidaan.
Huijauksissa, joissa tilisiirtoja on tehty ilman asiakkaan suostumusta, aiheutuneet menetykset jäävät kokonaan asiakkaan vastuulle ainoastaan silloin, kun asiakkaan menettely on ollut tahallista tai törkeän huolimatonta, KKV muistuttaa tiedotteessa.
Jos asiakas antaa maksuun suostumuksensa, vastuu siirtyy pankilta hänelle. Näin on siinäkin tapauksessa, että asiakas on hyväksynyt maksut harhaanjohdettuna, esimerkiksi sijotus- tai rakkaushuijauksen seurauksena.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




