Jakeluvelvoitteen lasku alensi pumppuhintoja – Autoliitto peräänkuuluttaa lisätoimia kustannuksien hillitsemiseksi
Polttoaineiden hinnat ovat laskeneet selvästi viikossa.
Leppävaaran St1:llä Espoossa keskiviikkona tankanneen Tiina Etu-Seppälän mielestä polttoaineiden hinnat ovat kestämättömän korkealla. Hän oli huolissaan erityisesti maaseudulla asuvista ja yrittäjistä. Kuva: Jarkko SirkiäPolttoaineiden hinnat ovat laskeneet viikossa noin 20 sentillä litralta.
Polttoaine.net-sivuston mukaan Suomessa myytävän dieselin keskihinta oli torstaina 2,32 euroa litralta. 95-bensiini maksoi 2,37 euroa ja 98-bensiini 2,47 euroa litralta.
Tilastokeskuksen tietojen mukaan viime viikolla dieselin keskihinta oli 2,53 euroa litralta. 95-bensiinistä sai maksaa 2,55 euroa ja 98-bensiinistä 2,65 euroa litralta.
Polttoainehintojen lasku johtuu jakeluvelvoitteen alentamisesta, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen sanoo.
”Siksi dieselin hinta on laskenut enemmän kuin bensiinin.”
Jakeluvelvoite oli aiemmin 19,5 prosenttia ja sitä laskettiin 7,5 prosenttiyksikköä. Muutoksen arvioitiin laskevan dieselin hintaa noin 12 sentillä litralta, joten tämänhetkinen lasku on ylittänyt arvion.
Tolvanen uskoi jakeluvelvoitteen alentamisen laskevan polttoaineen kuluttajahintoja.
”Tässä on niin monta tahoa valvomassa muutosta, että pitäisin hölmönä, jos esimerkiksi polttoainejakelija yrittäisi ottaa siivua.”
Jakeluvelvoitteen väliaikaisen laskun jälkeen ilmastotavoitteiden mukainen velvoitteen kirittäminen voi Tolvasen mukaan synnyttää suuria hinnankorotusuhkia.
”Kun tässä on vielä niin paljon auki, meidän mielestämme kirimispäätöksiä ei tulisi tehdä”, hän kertoo Autoliiton kantana.
Jos biopolttoaineiden materiaalien saatavuus paranisi merkittävästi ja kilpailu lisääntyisi, ne voisivat Tolvasen mielestä auttaa hinnannousupaineissa.
Ajonopeuksien alentamiseen polttoaineen säästämiseksi Tolvanen suhtautuu kriittisesti. Matalammat nopeusrajoitukset toisivat hänen mukaansa valtakunnallisesti suuria lisäkustannuksia.
Yhdeksi tehokkaaksi keinoksi pumppuhintojen alentamiseen Tolvanen kertoo polttoaineverojen laskemisen.
”Meillä on todella paljon veroa polttoaineen hinnasta, joten sen lasku vaikuttaisi.”
Tolvasen mukaan autoilijoiden tilanteen helpottamiseksi tarvitaan erilaisia toimia laajalla rintamalla.
”Nykyinen hallitus nosti aiemmin polttoaineveroja ennätysmäärällä. Kun tilanne on nyt muuttunut, hallitus ei ole kuitenkaan toiminut nopeasti toiseen suuntaan.”
Muissa EU-maissa polttoaineveroja on laskettu, mikä on tehnyt Suomen polttoaineista kalleimpia.
”Muualla on toimittu, mutta meillä asiaa ei ole katsottu tarpeelliseksi”, Tolvanen sanoo.
Hänestä hallituksen toimet ovat sinällään olleet oikeansuuntaisia, mutta aikataulu ja voimakkuus eivät ole osuneet kohdilleen. Esimerkiksi työmatkavähennyksen korotuksen ongelmaksi Tolvanen kertoo, että se jättää ulkopuolelleen ison osan autoilijoista.
Tänä vuonna Brent-viitelaadun hinta oli korkeimmillaan vajaat 130 Yhdysvaltain dollaria tynnyriltä maaliskuun alussa. Sen jälkeen hinta ei ole kohonnut niin korkeaksi, vaikka suuria laskuja ja nousuja onkin nähty.
Halvimmillaan Brent-öljy oli huhtikuun puolessa välissä, jolloin se maksoi enää alle 100 dollaria tynnyriltä.
Torstaina tynnyrillä oli hintaa noin 100 dollaria, mikä on laskenut viikontakaisesta.
Lue lisää:
Suomalaisilta autoilijoilta loppuvat rahat vihreään siirtymään
Polttoaineen hinta vähentää lomamatkoja – ovelta ovelle palveluille kysyntää
Polttoaineiden hinnat putosivat – taustalla jakeluvelvoitteen alentaminen
Työmatkat ajetaan yhä autolla ‒ vain neljännes työntekijöistä käyttää julkista
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




