Koulut avaavat Suomessa ovensa toukokuun puolivälissä
Opetusministeri Li Anderssonin (vas.) mukaan koulujen merkitys koronaviruksen etenemiselle on vähäinen.Suomessa koulujen lähiopetukseen palataan porrastetusti toukokuun 14. päivästä alkaen.
"Opetus käynnistyy porrastetusti. Etäopetuksen jatkamiselle näissä oloissa ei ollut enää juridisia perusteita", pääministeri Sanna Marin (sd.) sanoo.
Marinin mukaan paikallisella tasolla on turvattava opetuskäyttöä varten riittävän väljät tilat.
Opetusministeri Li Andersson (vas.) kertoo, että lasten lähiopetuksen rajoittaminen on voimakas toimenpide, johon voidaan ryhtyä vain välttämättömästä syystä.
"Välttämätöntä syytä tälle ei enää ole. Ympäri Eurooppaa rajoitusten purku on aloitettu kouluista ja päiväkodeista", Andersson sanoo.
Opetusministerin mukaan koulujen merkitys koronaviruksen etenemiselle on vähäinen.
"Ja vähintään yhtä tärkeä peruste koulujen avaamiselle on lasten oikeus opetukseen."
Andersson kertoo, että koulutiloissa opiskellaan väljästi ja ruokailut tapahtuvat koululuokka kerrallaan.
"Isoja kouluun liittyviä tapahtumia, kuten koulujen kevätjuhlia, ei tänä keväänä järjestetä", Andersson sanoo.
Opetusministeri korostaa, ettei kenenkään opettajan tai oppilaan pidä saapua kouluun, jos heillä on flunssaoireita.
"On tärkeää huolehtia hyvästä käsihygieniasta eli pestä kädet usein ja hyvin."
Etäopetus loppuu, kun lähiopetukseen palataan.
"Normaaliolojen läsnä- ja poissaolosäännöt kouluissa pätevät. Kunta on velvollinen järjestämään sen alueella asuvien oppilaiden perusopetuksen", Andersson toteaa.
"Kunta ei voi myöskään omana päätöksenään järjestää opetusta ainoastaan etäopetuksena. Oikeus saada lähiopetusta on perustuslaissa säädetty subjektiivinen oikeus, joka kuuluu kaikille lapsille ja nuorille Suomessa", opetusministeri sanoo.
Anderssonin mukaan on selvää, että pitkällä etäopetusjaksolla voi olla negatiivisia vaikutuksia lasten oppimiseen ja hyvinvointiin.
"Hallitus tulee päättämään lisätalousarviossaan toimista, joilla varmistetaan, että mahdollisesti syntyneet erot oppimisessa saadaan kurottua kiinni."
Li Andersson toteaa, että opetuksen lisäksi koulu on myös paikka, jossa on ystäviä ja turvallisia aikuisia.
Opetusministerin mielestä on tärkeää muodostaa pitkän etäopetusjakson jälkeen tilannekuva siitä, missä oppimisessa mennään.
Pääministeri Marin kertoo, että yhteiskunnan toimintoja pyritään Suomessa nyt avaamaan hallitusti ja porrastetusti.
"Kentälle annetaan ohjeistuksia siitä, miten kouluja voidaan avata ja samalla turvavälejä ja hygieniaa noudattaen varmistaa lasten, aikuisten ja opettajien turvallisuus."
Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) terveysturvallisuusosaston johtajan Mika Salmisen mukaan koronaviruspandemian aikana on käynyt ilmi, että lasten merkitys viruksen leviämisessä on pieni.
"Lapset eivät näytä tartuttavan aikuisia. Olemme saaneet tietoja tästä myös muista Pohjoismaista. Riski siitä, että lapsi tartuttaisi aikuisia, ei näytä olevan realistinen", Salminen sanoo.
Salmisen mukaan jokaisen Suomen yliopistosairaalapiirin johtavat lastenlääkärit ovat olleet sitä mieltä, että koulujen avaaminen on riskitöntä.
"Myös tieteellistä materiaalia siitä, että lasten osuus epidemian leviämisessä on hyvin pieni, on kertynyt."
MT kysyi Marinilta ja Anderssonilta valtioneuvoston suorassa tiedotustilaisuudessa, pitäisikö suojamaskeja käyttää jatkossa esimerkiksi kaupoissa tai joukkoliikennevälineissä.
"Tällaista suositusta tällä hetkellä ei ole annettu, ja luotan jatkossa viranomaisten arvioihin asiassa", Marin vastaa.
Marinin mukaan on mahdollista, että kun rajoituksia puretaan, niin niiden tilalle saatetaan ottaa käyttöön uusia, korvaavia rajoituksia.
Valtioneuvosto julkistaa tiedotustilaisuuden koosteen myöhemmin verkkosivulla.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

