Nisulan hakkuukoneen vienti alkaa Saksasta
JÄMSÄ, MULTIA (MT)
Kalle Mattssonille on kertynyt rajusti matkapäiviä tänä vuonna.
”Ruotsi, Baltia, Puola, useita reissuja Saksaan, Itävalta”, luettelee Nisula Forestin myynti- ja markkinointijohtaja maita, joihin on ollut aukomassa vientiväyliä N5-hakkuukoneelle.
”Oman tuotteen tunnetuksi tekeminen ja viennin käynnistäminen on ankara urakka näin pienelle yritykselle. Se on kovaa työtä, pikavoittoja ei tule”, sanovat Mattson ja Nisula Forestin hallituksen puheenjohtaja Ali Nisula.
Nisula Forestin hakkuukonehanke käynnistyi nelisen vuotta sitten.
Ensimmäinen kone esiteltiin runsaat kaksi vuotta sitten. Nyt kotimaan metsiä harventaa kymmenkunta Nisulan harvesteria.
Viennin aloituksen yritys aikataulutti tälle vuodelle. Aikataulu pitää.
”Kauppa on kätelty, ensimmäinen vientikone menee Saksaan”, Mattson kertoo.
Hänen mukaansa vienti on välttämättömyys.
”Kasvu on haettava ulkomailta, kotimarkkinat eivät riitä.”
Vuonna 1978 perustetun Nisula Forestin juuret ovat koneellisessa metsänkorjuussa.
”Omia metsäkoneita oli urakoinnissa parhaimmillaan kymmenen”, Nisula kertoo.
Hallituksen puheenjohtaja istui vuodet 1978–95 tiiviisti metsäkoneen ohjaamossa.
”Se oli hyvä koulu hakkuukourien ja harvesterin rakentajalle.”
Nisula Forestin nelipyöräinen hakkuukone on rakennettu yhteistyössä loimaalaisen Lännen Tractors Oy:n kanssa.
”Peruskone on ajokuntoinen, kun se tulee meille. Alusta, renkaat ja ohjaamo ovat paikoillaan. Me lisäämme puomiston, hakkuupään ja mittalaitejärjestelmän”, Nisula kuvaa toimintaideaa.
N5-hakkuukone on tarkoitettu harvennustyömaille, aines- ja energiapuunhankintaan.
”Kouran laippa katkaisee suurimmillaan puolimetrisen puun”, Mattsson kertoo.
Päätehakkuille Nisula Forest ei haikaile.
”Se on eri sarja. Suomessa tehdään hienoja isoja koneita päätehakkuisiin, siihen kilpaan me emme lähde”, Nisula sanoo.
Vuosia kestänyt hakkuukoneen kehitystyö ei ole ilmaista.
”Kyse on kymmenien miestyövuosien urakasta. Jokunen kone on myytävä ennen kuin omat saadaan pois”, Nisula sanoo.
Se tietää työnäytöksiä, tiiviistä yhteydenpitoa koneyrittäjiin sekä messukäyntejä niin kotimaassa kuin ulkomailla.
Kalle Mattson pakkaa matkalaukkunsa monta kertaa myös tulevina kuukausina.
ANTTI KANTOLA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
