Neste Oil etsii polttoainetta levästä ja mikrobeista
Neste Oil on valittu kolmena vuotena kymmenen parhaan joukkoon vastuullisten yritysten The Global 100 -listalla. ”Kun myy tuotteita ja ostaa raaka-aineita ympäri maailman, vastuullisuus on hirveän tärkeää”, Matti Lievonen sanoo. Ville-Petteri Määttä Kuva: Viestilehtien arkistoSarjassa haastatellaan yritysten
toimitusjohtajia.
Neste Oil teki uusiutuvaa Nexbtl-dieseliään viime vuonna ensimmäistä kertaa enemmän jätteistä ja tähteistä kuin elintarvikkeeksi kelpaavasta palmuöljystä.
”Viisi vuotta sitten jätteiden osuus oli muutama prosentti. Nyt vuoden toisella neljänneksellä se oli jo 66 prosenttia, mikä on huikea saavutus”, yhtiön toimitusjohtaja Matti Lievonen iloitsee.
Tuotekehityksen kustannuksista 80 prosenttia menee uusien raaka-aineiden etsimiseen. Niitä on nyt 12 erilaista.
Autot kulkevat esimerkiksi elintarviketeollisuuden ja kalanjalostuksen rasvajätteellä, palmuöljyllä ja mäntyöljyteollisuudesta tähteeksi jäävällä mäntyöljypiellä. Vaikka jätteet ovat nousseet ykkösraaka-aineeksi, myös parjattua palmuöljyä kuluu tuotannon kasvaessa aiempaa enemmän.
Mikrobiöljyn, levän, oljen ja metsäbiomassan hyödyntämistä tutkitaan.
Hakkuutähde ei Lievosen mukaan vielä kannata. Sitä kokeiltiin Stora Enson kanssa pilottilaitoksella Varkaudessa.
”Investointikustannukset olivat liian suuret. Teknologia ei ole vielä sillä tasolla.”
Turpeen käyttöä Neste Oil ei ole edes tutkinut. ”Se ei ole uusiutuvaa”, Lievonen linjaa.
Nexbtl:n tuotanto alkoi 2007. Nyt yhtiö on jo maailman suurin valmistaja. Tuotantokapasiteetti Porvoon, Rotterdamin ja Singaporen tehtailla on vuosittain kaksi miljoonaa tonnia.
Viime vuonna tuotanto oli ensimmäistä kertaa voitollista.
Uusiutuvat raaka-aineet tulevat joka puolelta maailmaa.
”Suomesta, melkein kaikista Euroopan maista, Etelä- ja Pohjois-Amerikasta, Australiasta, Aasiasta”, Lievonen luettelee.
Hän arvioi Neste Oilin olevan Euroopan suurin uusiutuvien ostaja.
”Suomessa on iso määrä biomassaraaka-ainetta, mutta niin on muuallakin.”
Lievosen mukaan yhtiö on ainoa maailmanlaajuinen uusiutuvien polttoaineiden yritys. Muut toimivat paikallisemmin.
”Olemme tehneet tästä globaalia bisnestä. Se on iso saavutus Suomessa.”
Uusiutumattomiakin polttoaineita kehitetään puhtaammiksi. Pro Dieselissä on vähintään 15 prosenttia uusiutuvaa. Ensi vuonna voimaan tuleva direktiivi vaatii laivojen polttoaineelta rikittömyyttä.
Liikennepolttoaineiden myynnistä 85 prosenttia on edelleen fossiilista. Jos verrataan tulosta ja määriä, uusiutuva päihittää fossiilisen.
”Viime vuoden tuloksesta 40 prosenttia tuli uusiutuvista polttoaineista.”
Lievonen ei näe tulevaisuutta, jossa fossiilisista luovuttaisiin kokonaan. Tulevaisuudessa öljyä ja muita uusiutumattomia polttoaineita löytyy, mutta niiden kallistuminen kannustaa etsimään muita vaihtoehtoja.
”Vuoteen 2030 mennessä väkiluku kasvaa miljardilla ja kokonaisenergian tarve 40 prosenttia”, Lievonen selostaa. ”Energia tuo hyvinvointia ja kasvua. Ilman energiaa ei voi tehdä puuroakaan.”
Yhdysvaltojen politiikka heilauttelee uusiutuvien polttoaineiden markkinoita. Viime vuonna Neste Oil myi uusiutuvien tuotannostaan 40 prosenttia Yhdysvaltoihin.
”USA ei ole lyönyt tämänkään vuoden uusiutuvien polttoaineiden tavoitteita lukkoon, vaikka eletään jo elokuuta.”
Sama lyhytnäköisyys vaivaa Lievosen mukaan Euroopan unioniakin. Hän toivoo yhtenäisiä sisämarkkinoita ja pitkäkestoisuutta energiapolitiikkaan.
”Euroopassa on 28 jäsenvaltiota ja kaikilla on omat tavoitteet. Yritykset eivät laita kehittämiseen rahaa, kun politiikan tavoitteet vaihtelevat muutaman vuoden välein.”
Suomi on asettanut EU:ta tiukemman tavoitteen uusiutuvan energian osuudelle liikenteessä. Sen tulisi olla 20 prosenttia vuonna 2020.
”Vähensimme uusiutuvan dieselin kautta 4,7 miljoonaa tonnia kasvihuonekaasupäästöjä viime vuonna. Määrä vastaa noin 40 prosenttia koko Suomen liikenteen kasvihuonepäästöistä”, sanoo Lievonen. Hän kertoo itsekin tankkaavansa sataprosenttista uusiutuvaa dieseliä.
Vuosina 2008–2012 Neste Oil investoi paljon. Uusiutuvan dieselin tuotantolaitoksia nousi Suomeen ja maailmalle 1,5 miljardilla eurolla.
”Nyt isot investoinnit on maailmalla tehty, ja keskitytään perusbisnekseen ja kotimaahan.”
Vuosittaiset investoinnit ovat laskeneet 350 miljoonan euron tasolle. Tällä hetkellä 90 prosenttia investoinneista tulee kotimaahan.
Ensi vuonna Porvoon jalostamolle tulee pitkä huoltoseisokki ja samalla bensan kemiallisia ominaisuuksia parannetaan. AGA:n kanssa on rakenteilla yli 100 miljoonan euron vetylaitos Porvooseen.
EMILIA LAVONEN
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
