
1,5 Teslaa muuntuu varavoiman lähteeksi – muhoslainen Cactos tekee kierrätysakuista sähkövarastoja
Älykäs sähkövarasto voi korvata dieselaggregaatin.Muhos
Cactos esitteli laitteen tiistaina Muhoksella yrityksen tuotekehitystiloissa, jotka muuntuvat pian kokoonpanotehtaaksi. Kuva: Kai TirkkonenMuhoksella toimiva kasvuyritys Cactos on kehittänyt älykkään sähkönvarastointijärjestelmän, joka hyödyntää käytettyjen Tesla-sähköautojen akkuja.
Sähkövarastoa voidaan käyttää varavoimana sähkökatkosten aikana ja sen avulla voidaan tasata kulutus- ja hintapiikkejä. Varastot myös osallistuvat kantaverkon taajuuden vakauttamiseen silloin, kun asiakas ei tarvitse varastoitua sähköä.
”Potentiaalisia asiakkaita ovat esimerkiksi päivittäistavarakaupat, huoltoasemat ja hotellit”, Cactoksen toimitusjohtaja Oskari Jaakkola luettelee.
Cactos Oy:n toimitusjohtaja Oskari Jaakkola kertoo, että vaikeinta oli ohjausjärjestelmän kehitys. Kuva: Kai TirkkonenJaakkolan mukaan sähkövarasto on kiinnostanut myös maatiloja, sillä monesti niillä on omaa sähköntuotantoa, esimerkiksi aurinkopaneeleita tai tuulivoimaa, joiden tuottamaa sähköä voi säilöä varastoon.
”Maaseudulla on paljon sähkökatkoja, jolloin sähköt räpsyvät päälle ja pois. Cactoksen sähkövarasto voi korvata dieselaggregaatin.”
Teslan akut puretaan, tarkistetaan ja niiden jännitteet tasataan ennen uusiokäyttöä, Sampo Ahola Cactokselta esittelee. Kuva: Kai TirkkonenAsiakas saa sähkövaraston käyttöönsä leasing-periaatteella noin 400 euron kuukausimaksulla. Merkittäviä investointikustannuksia asiakkaalle ei tule.
Varaston kapasiteetti on 100 kilowattituntia ja lataus- ja purkuteho 50 kilowattia.
Cactos on kehittänyt ohjelmiston, joka optimoi kannattavimman käytön. Varasto voidaan ohjelmoida lataamaan, kun sähkö on halpaa, ja purkamaan, kun sähkö on kallista.
Ilmailuteollisuudessa aiemmin työskennellyt Cactoksen operatiivinen johtaja Veli-Erkki Ruotsalainen vastasi tuotekehityksestä, aikataulusta ja budjetista. Kuva: Kai TirkkonenYhteen varastoon tarvitaan noin puolentoista Teslan akustot.
”Akkuja hankitaan ympäri Eurooppaa. Erityisesti niitä saadaan Norjasta, jossa sähköautojen käyttö on yleistynyt muuta Eurooppaa aiemmin”, Cactoksen operatiivinen johtaja Veli-Erkki Ruotsalainen kertoo.
Jaakkola ja Ruotsalainen perustivat yrityksen viime vuoden joulukuussa. Ideasta tuli valmis tuote puolessa vuodessa. Yrityksessä on mukana yhdeksän eri alan osaajaa, jotka ovat kaikki myös sen omistajia.
Ensimmäiset laitteet asennetaan asiakkaille heinäkuussa.
”Tavoite on myydä Suomessa tuhat varastoa huhtikuuhun 2026 mennessä”, Jaakkola toteaa. Yritys tähtää myös vientiin, erityisesti Eurooppaan, Pohjois-Amerikkaan ja Länsi-Afrikkaan.
Tuukka Heikkilä Energiateollisuudesta tutustui Cactoksen sähkövaraston sisuksiin Muhoksella. Kuva: Kai TirkkonenEnergiateollisuus ry:n asiantuntija Tuukka Heikkilä näkee sähkön varastoinnissa merkittävän bisnespotentiaalin. Teollisuus sähköistyy vauhdilla ja myös sähköautojen määrää kasvaa räjähdysmäisesti.
Vuonna 2021 sähköautojen myynti kaksinkertaistui edellisvuodesta, hän kertoo.
”Sähköauton lataustarve on piikikästä. Jos kulutuspiikkejä pystytään paikallisten varastojen avulla madaltamaan, koko latausinfra kiittää”, Heikkilä toteaa.
Lue myös:
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




