HS: Linja-autojen ei kannata ajaa maaseudun hiljaisia reittejä
Linja-autoliikenne alkoi vapautua vuonna 2009 tehdyn lainmuutoksen jälkeen. Iso osa reiteistä vapautui viime vuonna.
Maaseudun ihmiset ovat jäämässä pussin perällä, kun VR lakkauttaa vuorojaan mutta korvaavia linja-autovuoroja ei ainakaan toistaiseksi ole tiedossa. Kuva: Jaana KankaanpääVäinö Paunu -linja-autoyhtiön toimitusjohtaja Martti Paunu kertoo Helsingin Sanomille (HS), että liikennöitsijät pitivät hyvien reittien tuotoilla huonot reitit elossa. Kilpailun vapauduttua tämä ei ole enää mahdollista.
"Isojen kaupunkien välisen hintahulabaloon maksajia ovat tosiasiassa maaseudun huonompien reittien matkustajat", Paunu sanoo.
Paunun mukaan esimerkiksi Väinö Paunun reitit Tampereen ja Mäntän sekä Tampereen ja Urjalan väleillä ovat vaarassa. Yhtiö ei ehkä uskalla jatkaa liikennettä ensi kevään jälkeen, koska kilpailusääntöjen takia tuettuja seutulippuja hankkineita matkustajia ei saa ottaa kyytiin.
Ylitarkastaja liikenne- ja viestintäministeriöstä kertoo, että sääntöihin voi tulla muutoksia. Ministeriö selvittää, voisiko tukirahaa jollain tapaa ohjata myös markkinaehtoisille reiteille.
Erityisesti Onnibussin alalle tuoma kilpailu heikentää perinteisten yhtiöiden kannattavuutta.
Viiden suuren liikennöitsijän –Koiviston Auton, VR:ään kuuluvan Pohjolan Liikenteen, Savonlinjan, Väinö Paunun ja J. Vainion Liikenteen –yhteenlaskettu liiketulos jäi viime vuonna enää 5,2 miljoonaa euroa voitolliseksi. Edellisenä vuonna liikevoitto oli yhteensä 12,6 miljoonaa.
Väinö Paunu teki viime vuonna 1,5 miljoonan euron liikevoiton. Toimitusjohtaja kertoo HS:lle, että tänä vuonna tulos putoaa ehkä kymmenesosaan viimevuotisesta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

