Venäläinen halpakauppaketju aikoo laajeta EU-maissa − näin ketju toimii
Mere painaa hintoja Lidlin alle erittäin riisutuilla toimintaperiaatteillaan. Seuraavana kohdemaana on EU-puheenjohtajamaa Unkari.Budapest, Unkari
Tähän entiseen Sparin liikekiinteistöön venäläisen Mere-myymälän piti avautua vielä tänä vuonna. Kuva: Eija MansikkamäkiVenäläinen halpakauppaketju Mere aikoo laajeta EU-maissa. Ketju on ilmoittanut avaavansa kauppojaan myös Unkariin, joka toimii tämän syyskauden EU-puheenjohtajamaana.
Asiasta kerrottiin aprillipäivänä, eikä sen pitänyt olla vitsi. Mediatietojen mukaan yritys rekrytoi keväällä henkilökuntaa ja toimii Unkarissa serbialaisen tytäryhtiönsä kautta. Kauppoja aiotaan avata jopa 200, ja ensimmäisen piti avautuman entiseen Spar-myymälän kiinteistöön Pohjois-Budapestissa vielä tänä vuonna.
MT löysi paikallisten avulla lähiön keskeltä tyhjän Spar-myymälän, mutta Merestä näkynyt merkkiäkään. Kiinteistö näyttäisi kyllä täyttävän ketjun ehdot: yksi iso myymälätila, helppohoitoinen lattia ja parkkipaikkoja. Lehtitietojen mukaan kauppa tuleekin lähistölle johonkin toiseen paikkaan.
Meren lupaa hintojen olevan Unkarissa 20–30 prosenttia halvemmat kuin Lidlissä.
Meren mahdollinen Unkarin-avaus olisi jatkoa laajenemiselle itäisessä Euroopassa, sillä lännen valtaus kariutui Ukrainan-sotaan ja ketjun omiin toimintaperiaatteisiin.
Kauppoja on ehditty avata ja sulkea useissa EU-maissa: Saksassa, Isossa-Britanniassa, Espanjassa, Portugalissa, Kreikassa ja Puolassa. Niitä toimii tiettävästi yhä Virossa, Latviassa, Tsekissä, Slovakiassa, Romaniassa ja Liettuassa, missä myynnin kerrotaan sujuvan erityisen hyvin. Ketju on aikonut laajeta Itävaltaan, Belgiaan ja Ranskaan.
Mere on kasvanut nopeasti ei-EU-maa Serbiassa, ja kauppoja on myös Valko-Venäjällä, Kazakstanissa ja Kiinassa. Kaikkiaan niitä on avattu 20 maassa 2 500.
Tavarantoimittajat tuovat tiukasti hinnoitellut tuotteensa kauppaan itse, saavat tilityksen myynnin mukaan ja vievät myymättömät tuotteet pois.
Kauppaketjua kuvataan Venäjän Lidliksi, mutta se on riisutumpi. Meren lupaa hintojen olevan 20–30 prosenttia halvemmat kuin Lidlissä ja toisessa saksalaisessa halpaketjussa Aldissa. Lidl on Unkarin toiseksi suurin ruokakauppa Sparin jälkeen.
Keinot ovat eri kuin kilpailijoiden: kaupan marginaali on mediatietojen mukaan 15 prosenttia eli alle alan yleisen 45–60 prosentin, myymälät sijaitsevat hieman sivummalla, tuotemerkkejä ei ole ja tuotteet myydään suoraan kuljetuslaatikoista.
Tavarantoimittajat tuovat tiukasti hinnoitellut tuotteensa kauppaan itse, saavat tilityksen myynnin mukaan ja vievät myymättömät tuotteet pois. Tiukat ehdot ovat tiettävästi hillinneet hyllyjen täyttymistä, samoin tavarantoimittajien pelkäämä mainehaitta.
Itäisen Euroopan markkinaa kuvataan läntistä hajanaisemmaksi ja tuotteiden saatavuutta paremmaksi. Mere ostaa myytävää nyt Venäjän sijasta paikallisesti sekä Puolasta, Romaniasta, Valko-Venäjältä ja Turkista.
Unkariin on kaavailtu pääosin unkarilaisia tuotteita ja nimikkeitä noin 500. Vertailun vuoksi: Suomessa Lidlin vakiovalikoimassa on noin 2 500 tuotetta.
Venäjällä Mere-kauppoja on kolmisentuhatta ja siellä ne tunnetaan emoyhtiönsä Svetoforin eli liikennevalon nimellä.
Meren päänavaus on kohottanut unkarilaisten kulmakarvoja. Kaupalla ei ole ylipäätään mennyt hyvin kovan inflaation kurimuksessa ja lisäksi hallitus on asettanut tuotteille hintakattoja, halunnut siirtää vähittäiskauppaa unkarilaisille toimijoille ja määrännyt ulkomaisille kauppaketjuille oman lisäveron.
Venäjällä Mere-kauppoja on tiettävästi kolmisentuhatta ja ne tunnetaan emoyhtiönsä Svetoforin eli liikennevalon nimellä. Yhtiön perustivat itäsiperialaisessa Krasnojarskin kaupungissa vuonna 2009 saksalaistaustaiset Schneiderin venäläisveljekset. He eivät ole tiettävästi EU-maiden pakotelistalla.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat


