EU-komissio vaatii Suomea rakentamaan uudet junaradat eri raideleveydellä ‒ liikenne- ja viestintäministeri Harakka: ”Suomi ei hyväksy muutoksia raideleveyteen”
Komission vaatimus on Suomen kannalta taloudellisesti kannattamaton.
Raideleveyden muuttaminen ei olisi taloudellisesti mutta ei myöskään toiminnallisesti kannattavaa” ministeri Harakka sanoo. Kuva: Jarkko SirkiäLiikenne ja viestintäministeriö kertoo tiedotteessaan Euroopan komission vaativan Suomen rakentavan kaikki uudet raideyhteydet eurooppalaisen raideleveyden mukaisesti.
Suomessa raideleveys on 1524 millimetriä. Eurooppalainen raideleveys on taas kapeampi 1435 millimetriä.
Komissio ehdottaa myös suunnitelmia olemassa olevan rataverkon siirtymiseksi eurooppalaiseen raideleveyteen. Kyseessä olisi siis koko rataverkon uudelleenrakentamista vaativa toimenpide. Poikkeuksena ovat sellaiset vanhat rataosuudet, joilla siirtymä ei olisi hyöty-kustannussyistä perusteltua.
Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka katsoo vaatimuksen olevan kohtuuton. Suomen tulisi saada poikkeus yleisraideleveyttä koskevasta vaatimuksesta.
”Suomi ei hyväksy muutoksia raideleveyteen, ja uskon että näkemyksiämme kuunnellaan jatkovalmistelun aikana. On täysin selvää, että Suomen erityisolosuhteet täytyy huomioida ja raideleveytemme on säilyttävä. Raideleveyden muuttaminen ei olisi taloudellisesti mutta ei myöskään toiminnallisesti kannattavaa” ministeri Harakka sanoo.
Uusiksi raideyhteyksiksi ei lasketa yhteyksiä, joilla rakentaminen on alkanut ennen asetuksen voimaantuloa. Suomen osalta tämä vaatimus tulisi sovellettavaksi hankeyhtiöiden suunnittelemilla rataosuuksilla, erityisesti Suomi-rata-hankeyhtiön ja Itärata-hankeyhtiön osalta. Turun tunnin juna –hankeyhtiön osalta vaatimus koskisi todennäköisesti vain uutta Espoo-Salo -oikorataa.
Liikenne- ja viestintäministeriö kertoo pyrkineensä vaikuttamaan siihen, että raideleveyttä koskeva vaatimus ei koskisi Suomea. Asetuksen muutosehdotuksen käsittely tulee jatkumaan EU:n neuvostossa syksyllä, ja Suomi jatkaa vaikuttamistyötään.
Komissio haluaa kehittää yhtenäistä koko Euroopan kattavaa rataverkostoa. Taustalla on reagointi uuteen maailmanpoliittiseen tilanteeseen.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




