K-ryhmän pääjohtaja ruokaviennistä Kiinaan: "Jännittää valtavasti"
Verkkokauppa Alibaballe maksettu sisäänpääsyraha on liikesalaisuus.
K-ryhmä lähtee valloittamaan kiinalaiset kuluttajan muun muassa Fazerin suklailla. Kuva: Jaana Kankaanpää"Jännittää aivan valtavasti, miten Pirkan ja suomalaiselintarvikebrändien vienti lähtee vetämään", kuvasi tunnelmaa K-ryhmän pääjohtaja Mikko Helander tänään Helsingissä.
K-ryhmä on tänään avannut ruuan verkkokaupan Kiinassa yhteistyössä Kiina suurimman verkkokaupan Alibaban kanssa.
Kiinan verkkokaupan arvo oli viime vuonna yhteensä 750 miljardia dollaria. Elintarvikkeiden verkkokaupan kasvun arvioidaan olevan ensi vuonna Kiinassa noin 30 prosenttia.
K-ryhmä ei kerro suoraan, kuinka suurta siivua se tavoittelee Kiinan verkkokaupasta.
"Tarkkoja liikevaihtoarvioita ja -tavoitteita ei ole antaa. On myös liikesalaisuus, paljonko Alibaballe olemme maksaneet suomalaiselintarvikkeiden saamisesta Alibaba verkkokauppaan, K-ryhmän tavarakaupasta vastaava johtaja Ari Akseli vastaa.
Potentiaali on siis iso joka tapauksessa. Helander vertaa Alibaba-sopimusta yhden ruokakaupan perustamiskustannuksiin:
"Verkkokaupan aloittamisen rahallinen investointi on murto-osa siitä."
"Aloitamme suklaatuotteilla, Fazerin suklaalevyillä. Fazerin suklaa sopii myös aasialaiseen makuun, meillä on kokemusta maailmanlaajuisilta travel retail markkinoilta eli muun muassa lentoasemien myynnistä", kertoo Fazer Makeisten kaupallisten yksiköiden toimitusjohtaja Tom Lindblad.
Fazerin Jyväshyvän kekseistä kaksi ensimmäistä Alibaba-verkkokaupan tuotetta ovat Jyväshyvän Kaurakeksi ja Luonnonhyvät karpalo kaurakeksi -paketit.
Akselin mukaan tuotteet toimitetaan Kiinaan lento- ja merirahteina. Keskolla on logistiikka- ja varastointikumppani Shanghaissa.
Suomalaiselintarvikkeiden toimitusaika on tilausta seuraava päivä. Maksaminen tapahtuu Alibaban Alipay-maksualustalla ja muilla käytössä olevilla luottokorttivälineillä kuten Visalla ja Mastercardilla.
Maa- ja metsätalousministeri Jari Leppä (kesk.) kehui verkkokauppa-avausta. Suomalaiselintarvikkeiden viennin kasvattaminen on myös hallituksen yksi kärkihankkeista:
"Haluamme, että suomalainen ruoka maistuu niin Suomessa kuin maailmalla."
Verkkokaupassa ovat mukana muun muassa kahvipaahtimo Paulig, makeisista ja leipomotuotteistaan tunnettu Fazer ja suomussalmelainen marjanjalostaja Kiantama.
K-ryhmän Pirkka menee kiinalaispöytään aamiaistuotteet edellä, Pirkka-mysleillä. Myöhemmin Alibabaan tuovat tuotteitaan tarjolle Raisio, Valio, Roberts ja muun muassa Finn Spring.
Lue myös:
Kesko lähtee Kiinan verkkokauppaan suomalaisella ruualla – mukana Kiantama, Valio, Raisio ja Pirkka
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
