Rikki jää Välimerelle
EU:n rikkidirektiivi lopettaa rikin käytön Itämeren laivaliikenteessä vuonna 2015. Varsinaiset rikkipilvet leijuvat kuitenkin Välimeren yllä, jossa vanha meno jatkuu vuoteen 2020.Itämeren, Pohjanmeren ja Englannin kanaalin laivaliikenteessä siirrytään 0,1 prosenttia rikkiä sisältävään polttoaineeseen vuonna 2015.
Ilmansaasteet koettelevat etenkin Englannista Keski-Euroopan läpi Mustallemerelle ulottuvaa vyöhykettä. Sen lisäksi ilmansaasteet tappavat Italiassa.
Ongelma on, että rajoitukset ja niiden kustannukset kohdistuvat kovimpana Suomeen, jonka vientiteollisuus on laivakuljetusten varassa. Rikin haitat Itämeren pohjoisosissa ovat vastaavasti vähäiset.
Välimeren rantavaltiot neuvottelivat itselleen vuoteen 2020 jatkuvan siirtymäajan. Sen jälkeen luvassa on siirtyminen 0,5 prosenttia rikkiä sisältävään polttoaineeseen.
”Välimeren maat eivät sellaista ehdotusta ole Imoon vieneet, vaikka Välimeren rantamaiden kansalaisten terveyden kannalta se olisi erittäin perusteltua”, toteaa asiaa valmistellut europarlamentaarikko Satu Hassi (vihr.).
Hassi myöntää, että Välimeren rantavaltioiden suuret kuolleisuusluvut johtuvat osin juuri siellä laivoissa käytettävästä polttoaineesta.
”Laivapolttoaineen rikkirajan alentaminen 0,1 prosenttiin olisi halvin tapa vähentää ilmansaasteita Etelä-Euroopassa. Mutta myös siirtyminen 0,5 prosentin polttoaineeseen on suuri parannus.”
MT uutisoi aiemmin rikkidirektiivin edenneen ilman poliittista ohjausta.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

