Oppositio jätti yhteisen välikysymyksen liikennepolitiikasta
Kaikki oppositiopuolueet SDP, vihreät, vasemmistoliitto, RKP ja kristillisdemokraatit jättivät tiistaina yhteisen välikysymyksen Sipilän hallituksen liikennepolitiikasta.
Taustalla ovat liikenneministeri Anne Bernerin (kesk.) esittämät säästöt junaliikenteeseen. Myös ostopalveluja leikataan, mistä seuraa kymmenien junayhteyksien lakkauttaminen. Opposition mukaan leikkaukset asettavat kansalaiset eriarvoiseen asemaan.
Välikysymyksen ensimmäinen allekirjoittaja Katja Taimela (sd.) kuvaa hallituksen liikennepoliittisia linjauksia iskuksi maakuntien Suomelle.
”Suomalainen liikennejärjestelmä on rakennettu vastaamaan pitkiin etäisyyksiin ja ihmisten arjen tarpeisiin. Haasteena on, miten näiden leikkausten järkeen varmistetaan kansalaisten yhdenvertaiset palvelut ja maakuntien elinvoimaisuus?”
Taimela kritisoi sitä, ettei maakuntia, kuntia tai edes keskustan eduskuntaryhmää tiedotettu asiasta mitenkään, ennen kuin leikkauksista oli jo päätetty.
”Arvoisa puhemies, aluepolitiikkamme ydin on ollut pitää koko Suomi asuttuna. Hallituksen liikennepoliittisten linjausten myötä tältä on putoamassa pohja pois.”
Myös kansanedustaja Harry Wallin (sd.) kummeksuu hallituksen liikennepolitiikkaa.
”En olisi koskaan uskonut, että keskustalaisen ministerin aikana junaliikennettä ajetaan tällä tavoin alas. Tällainen keskusta ei mitenkään vastaa sitä kuvaa, minkä olen vuosien varrella saanut maakuntien puolueesta.”
Liikenneministeri Bernerin mukaan on odotettavissa, että kaikkialle ei markkinaehtoisia palveluita jatkossa synny, koska Suomi on pitkä ja harvojen etäisyyksien maa.
”Markkinaehtoinen reittiliikenne ei aiheuta lisäkustannuksia valtiolle. Onnistuminen edellyttää, että pystymme luomaan markkinoille luottamuksen siitä, että kilpailun avaaminen on aitoa eikä uusia operaattoreita syrjitä.”
Vihreiden ryhmäpuheenvuoron käyttänyt Jyrki Kasvi korostaa, että hallitus supistaa ja lakkauttaa erityisesti haja-asutusalueiden junaliikennettä.
”Joukkoliikenteen vähentyessä maakuntien houkuttelevuus kärsii. Esimerkiksi Pohjois-Karjalasta lakkaa kaikki henkilöjunaliikenne lukuun ottamatta Joensuusta Helsinkiin kulkevaa yhteyttä.”
Myös Itä- ja Länsi-Suomea yhdistäneet poikittaisyhteydet katkeavat, kun liikenne loppuu Seinäjoelta Jyväskylään ja Keuruulta Tampereelle.
Jukka Koivula
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
