Sähköautoilijat kaipaavat lisää latauspisteitä
Suomessa on rekisteröity nyt lähes 600 sähköautoa. Vuoden aikana määrä on lähes kaksinkertaistunut. Julkisia latauspisteitä toivotaan kuitenkin lisää.OULU (MT) Suomen pohjoisin julkinen sähköauton latauspiste on Kemissä. Autokauppiaat toivovat, että latauspisteiden verkosto kattaisi koko maan. Silloin autoilijan ei tarvitsisi huolehtia, mihin autolla voi mennä.
Oulun Energia on mukana älykästä sähköistä liikennettä edistävässä Eve-hankkeessa. Sen tavoite on luoda edellytykset sähköautojen yleistymiselle.
”Kartoitamme valmiuksia kattavalle latauspisteverkostolle”, Oulun Energian liiketoimintajohtaja Arto Sutinen sanoi Sähköllä liikenteessä -päivässä torstaina Oulussa.
Kokkolassa, Pietarsaaressa ja Ylivieskassa toimiva ammattikorkeakoulu Centria tutkii sähköautojen kestävyyttä arktisissa olosuhteissa. Koulu kehittää sähköautojen ja järjestelmien testausympäristöä.
”Sähköauton pitää Pohjois-Suomessa kestää jopa 50 asteen pakkasia ja kesällä yötä päivää paahtavaa aurinkoa”, projektipäällikkö Sakari Nokela totesi.
Ajaessa sähköauto on pehmeä ja hiljainen. Muuten ajo ei juuri poikkea tavallisesta automaattivaihteisesta autosta.
Sähköauton käyttökustannukset ovat pienet, koska se ei tarvitse polttoainetta. Sähkön lataus on monissa paikoissa vielä toistaiseksi ilmaista.
Sähköautoilun vaikutukset ilmastoon ovat pienet, mikäli käytetty sähkö on tuotettu muulla kuin fossiilisilla polttoaineilla.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

