Piinaavatko yli-innokkaat lisäravinnemyyjät läheistäsi tai onko hänelle myyty vaikkapa tarpeeton remontti? Asiantuntija kertoo, miten iäkkäiden vedätystä voi ehkäistä
Kotimyynnissä kuluttaja voi joutua esimerkiksi tilausansan uhriksi.Kilpailu- ja kuluttajavirastossa ikäihmisiin liittyvien asioiden parissa työskennellyt nykyinen Vantaan kaupungin lakimies Tony Papinaho kertoo, että erityisesti vanhukset kohtaavat ongelmia puhelinmyynnissä ja kotimyynnissä.
Kotimyynnissä kuluttaja voi joutua esimerkiksi tilausansan uhriksi. Toisaalta ongelmia voi ilmetä silloin, jos kuluttajalle myydään vaikkapa jotain laajaa, kallista ja monimutkaista sopimusta, kuten remonttipalveluita. Tilausansatyyppisestä myynnistä hyvä esimerkki on Papinahon mukaan ravintolisien myyminen.
"Annetaan harhaanjohtavaa tietoa siitä sopimuksesta. Kuluttaja jää sitten epätietoisuuteen, että miten pitkäksi aikaa sitouduin, millaiseen sopimukseen, ja miten siitä pääsee eroon", hän kertoo.
Papinaho huomauttaa, että sopimus voi sinällään olla yksinkertainenkin, mutta sen sisällöstä kerrotaan kuluttajalle hyvin epäselvästi.
Iäkkäiden ihmisten läheisten näkökulmasta paras keino ehkäistä tarpeettomia ja suuria laskuja on se, että asiasta keskustelee vanhuksen kanssa. Papinaho kehottaa nostamaan keskustelussa esiin sen, että kotimyyntiin tai puhelinmyyntiin liittyvät tilanteet ovat hyvin yleisiä.
Samalla on syytä kertoa, millaisia myyntitilanteet yleensä ovat, ja miten niissä kannattaa toimia.
"Vaikka se myyjä olisi kuinka mukava, päätöstä ei tarvitse koskaan tehdä heti tai voi aina sanoa kiitos ei ja sulkea puhelimen", Papinaho neuvoo.
Ongelmia voi myös ehkäistä tekemällä läheiselle suunnitelman siitä, miten pitää toimia, jos joku myyjä ilmestyy kotioven taakse tai soittaa.
Myyntitilanteiden ongelmien välttämiseen Papinaholla on yksi neuvo, joka koskee niin vanhuksia kuin heidän omaisiaankin.
"Kannattaa suhtautua epäilevästi näihin tarjouksiin, jos tarjous kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta", hän sanoo.
Mikäli myyntitilanteessa painostetaan tai hoputetaan, on syytä sanoa päättäväisesti, että tuotteen tai palvelun ostamista haluaa harkita. Jos on kiinnostunut myytävästä asiasta, kannattaa tarjous pyytää kirjallisena.
"Koskaan ei pitäisi olla niin kiire, että päätös pitäisi ihan sillä hetkellä tehdä", Papinaho muistuttaa.
Lisäksi puhelinmyynnin ongelmiin voi varautua ennalta sillä, että puhelimitse tapahtuvaa markkinointia rajoittaa ilmoittautumalla puhelinmarkkinoinnin rajoituspalveluihin.
Lue lisää:
Eläkeläismiehelle myytiin ilmanvaihtoremontti, jota hän ei halunnut: ”Se kyllä riipaisi”
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat

