Määräaikaisella tuellakorjattiin tuhat yksityistietä
Yksityisteiden korjaamisen rahoitukseen tuli kymmenen miljoonan euron aukko, kun määräaikainen puuhuoltoavustus loppui viime vuonna.
Avustuksella valtio rahoitti puun kuljetukselle tärkeiden yksityisteiden korjauksia kymmenellä miljoonalla eurolla vuodessa. Kolmen vuoden aikana jaettiin yhteensä 30 miljoonaa euroa.
”Puuhuoltoavustus tuli vuonna 2009 yksityistieverkon avustukseksi, jotta kotimaisen puun käyttö helpottuisi. Metsäteollisuus oli esimerkiksi Venäjän puutullien vuoksi vaikeuksissa, ja avustus oli yksi infralle tullut tuki”, tieinsinööri Jukka Lyytinen hankkeita hallinnoineesta Keski-Suomen elykeskuksesta sanoo.
Rahoituksella korjattiin yli tuhat tietä. Lyytisen valistunut arvio on, että korjattuja kilometrejä on noin 2 000–2 500.
”Tavanomaiset valtion rahoista tuetut korjaushankkeet ovat keskimäärin kolmen kilometrin mittaisia teitä”, hän kertoo. ”Näissä hankkeissa ei yleensä parannettu koko tietä, ja osa oli pistemäisiä, kuten siltarumpujen korjauksia.”
Hankkeiden koko oli vähän tavanomaisia suurempi. Keskimäärin projektiin myönnettiin noin 28 000 euroa. Valtion osuus on puolet, joten hankkeiden keskikoko oli 56 000 euroa.
”Tavoitteena olikin vähän järeämpi perusparantaminen, sillä teitä korjattiin raskaalle liikenteelle.”
Tukea saattoi saada hanke, jota metsäkeskus puolsi. Vuonna 2009 hankkeita ei vielä ollut kymmenen miljoonan euron edestä, mutta tahti kiihtyi vuosina 2010 ja 2011. Siksi osa teistä valmistuu vasta tänä vuonna.
”Tien vaikutusalueella piti olla yleensä satoja hehtaareja metsää ja paljon hakkuumahdollisuuksia. Mitään nyrkkisääntöä vaadittavista hehtaareista ei ollut. Oleellinen kriteeri oli, että tie on puunkuljetusten kannalta tärkeä.”
Valtion budjettiehdotuksessa ensi vuodelle yksityisteiden korjaamiseen on varattu kahdeksan miljoonaa euroa. Lyytisen mukaan se tarkoittaa sitä, että hankkeita on vielä aikaisempaa enemmän laitettavana tärkeysjärjestykseen.
”Niukkuutta ja tiukkuutta on tarjolla. Hakemuksia on jo nyt enemmän kuin mihin on rahaa.”
Lyytinen arvioi, että pienempiä kunnostuksia tehdään myös tiekuntien omalla rahalla ja kuntien avustuksella. Mutta puuhuoltoavustus oli hyvä lisä.
”Sen avulla saatiin monta uudentyyppistä hanketta liikkeelle. Ilman sitä olisi suurin osa näistä teistä jäänyt korjaamatta”, Lyytinen miettii.
EU-rahaa ei yksityisteiden korjaamiseen käytännössä ole.
Puun kuljetukselle tärkeiden teiden korjauksia rahoitetaan myös kemera-rahoista.
Tavanomaisen valtion tuen kriteerit täyttää noin 15 000 tietä. Niillä teillä on mittaa yhteensä noin 55 000 kilometriä. Avustukset ovat harkinnanvaraisia.
Normaalit kriteerit ovat, että tien on oltava kilometrin mittainen ja sen varrella on pysyvää asutusta kolmen savun verran.
AIMO VAINIO
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
