Polttomoottoreiden loppu lähestyy ja tulee kuin veitsellä leikaten: vuodesta 2035 lähtien EU:ssa saa rekisteröidä vain täysin päästöttömiä sähköautoja

Valmistuksen lopettaminen vie pahimmillaan 500 000 työpaikkaa erityisesti alihankintateollisuudesta. Eniten kärsivät Itä-Euroopan maat.
Polttomoottoriautojen valmistuksen lopettamista kiirehditään EU:ssa. Ranska on asian suhteen aktiivinen.
Polttomoottoriautojen valmistuksen lopettamista kiirehditään EU:ssa. Ranska on asian suhteen aktiivinen. Kuva: Timo Rintakoski
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

EU:n puheenjohtajamaa Ranska yrittää vielä ennen lomakautta runnoa EU:ssa läpi ehdottoman kiellon polttomoottoriautoille. Vastoin ennakko-odotuksia luvassa ei ole minkäänlaisia poikkeuksia tai joustoja. Saksassa julkisuuteen vuotanut Ranskan ”kompromissiehdotus” on talouslehti Handelsblattin mukaan jotakuinkin yksi yhteen sama kuin mitä komissio esitti.

Vuodesta 2035 lähtien hiilidioksidipäästöjä aiheuttavien henkilöautojen ja kevyiden hyötyajoneuvojen rekisteröinti kielletään kokonaan. Käytännössä siitä lähtien vain sähköautot hyväksytään.

Autoteollisuuden eurooppalaiset etujärjestöt ovat vaatineet, pidempiä siirtymäaikoja ja panostuksia vaihtoehtoisiin voimanlähteisiin, esimerkiksi synteettisiin polttoaineisiin, joita voitaisiin käyttää myös nykyisissä polttomoottoreissa. Erityisesti alihankintateollisuus, mutta myös tietyt valmistajat, saksalainen BMW etunenässä, ovat korostaneet, että myös polttomoottoreista voidaan tehdä ilmastoneutraaleja, jos ne käyttävät puhtaasti tuotettuja synteettisiä polttoaineita.

EU:n komissiossa on lähdetty siitä, että synteettisten polttoaineiden valmistaminen nielee liikaa sähköä ja siksi on järkevämpää käyttää päästöttömästi tuotettu sähkö sähköautojen akuissa. Toisaalta polttomoottoriautojen kantomatka on pidempi ja niitä voitaisiin tankata nykyisessä huoltoasemaverkostossa yksinkertaisesti synteettisillä ilmastoneutraaleilla polttoaineilla.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Lisäksi polttomoottoriautojen valmistusprosessi on monien asiantuntijoiden mukaan ilmastoystävällisempää kuin sähköautojen. Synteettisten polttoaineiden merkittävin ongelma on niiden erittäin korkea hinta.

Erityisesti saksalaiset EU parlamentin keskustaoikeistoryhmään kuuluvat edustajat yrittävät vielä pehmentää Ranskan johdolla eteenpäin vietävää esitystä. Kompromissimallissa vuodesta 2035 lähtien rekisteröitävien uusien autojen hiilidioksidipäästöleikkaus olisi 90 prosenttia, ei 100, kuten komissio on esittänyt. Lisäksi synteettisten polttoaineiden puolustajat haluaisivat kannustimia, jotka alentaisivat vaihtoehtoisten polttoaineiden hintoja.

Tällä hetkellä näyttää kuitenkin siltä, että komission alkuperäinen esitys menee läpi ja tulevan vuosikymmenen puolivälistä lähtien uusia polttomoottoriautoja ei enää myydä EU-alueella. Useimmat autonvalmistajat ovat jo valmistautuneet tähän radikaaliin muutokseen. Osa autojäteistä luopuu uusien polttomoottorimallien valmistamisesta ennen vuotta 2035.

Kaikkein kovinta iskua ottaa alihankintateollisuus erityisesti Itä-Euroopassa, missä on sekä paljon kokoonpanoon keskittyviä että myös keskeisiä polttomoottoreiden komponentteja valmistavia tehtaita. Ranskan muotoilemassa esityksessä lähdetään siitä, että komissio arvioi kahden vuoden välein, miten perustava muutosprosessi polttomoottoreista sähköön etenee autoteollisuudessa ja erityisesti miten se vaikuttaa työpaikkoihin.

MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY
MAINOS (teksti jatkuu alla)
MAINOS PÄÄTTYY

Europaan autoteollisuuden alihankkijoita edustava Clepa on arvioinut, että siirtyminen kokonaan sähköön tarkoittaa vääjäämättä noin puolen miljoonan työpaikan menetystä EU-alueella. Siksi komission ”arviointia” pidetään silmänlumeena ja laihana lohtuna. Autoteollisuus ja sen alihankkijat ovat Saksan taloudelle elintärkeitä. Siksi Berliinin hallitus on tähän asti pyrkinyt jarruttelemaan siirtymistä sähköautoihin. Nyt uusi liittokansleri Olaf Scholzin kolmen puolueen koalitio on kuitenkin ilmoittanut tukevansa siirtymistä täysin päästöttömien autojen valmistukseen 2035 lähtien.

”Osa autojäteistä luopuu uusien polttomoottorimallien valmistamisesta ennen vuotta 2035.”

Lue lisää