Nestle aikoo pysyälastenruokien ykkösenä
TURKU (MT)
Kun Valio palaa kesäkuun alussa takaisin Suomen lastenruokamarkkinoille, luvassa on myllerrys. Valion tavoitteet ovat korkealla, mutta osuuksia ei anneta lahjaksi.
Kilpailijat seuraavat tilannetta erittäin tarkasti. Käytännössä suurimmat kilpakumppanit ovat kansainväliset elintarvikejätit Nestle ja Nutricia baby.
Kiinnostava yksityiskohta on se, että Valio palaa lastenruokamarkkinoille jota kuinkin samalla tuotesortimentilla kuin mitä he valmistivat yhteistyösopimuksella Turengin lastenruokatehtaallaan Nutricia babylle.
Kun yhteistyösopimusta ei saatu jatkettua, Muksu-vellit ja -puurot sekä Tutteli-äidinmaitokorvike siirtyivät Nutrician ulkomaisille tehtaille. Kaikessa hiljaisuudessa Valio onkin valmistellut paluutaan jo ainakin toista vuotta.
”Se tulee kyllä vaikuttamaan markkinoihin”, arvioi Suomen Nestlen toimitusjohtaja Sakari Kotka.
”Aina isot liikahdukset vaikuttavat. Kun Nutricia osti Valion lastenruokabisneksen 2000-luvun alussa ja sen jälkeen Nutricia tuli Suomessa mukaan myös purkkiruokabisnekseen, markkinaosuudet liikahtelivat. Tällä hetkellä arvioisin markkinat haasteellisemmaksi kuin silloin.”
Vaikutukset tulevat näkymään myös Nestlen omissa tuotesortimenteissa. Nestle tuo Suomeen Nan-äidinmaidonkorviketta, joka on tällä hetkellä tuotesegmenttinsä markkinajohtaja.
”Markkinaosuudethan eivät ole kiveen hakattuja. Kilpailutilanne tulee olemaan kova. Kuluttaja päättää markkinaosuudet”, pohtii Kotka.
Äidinmaidonkorvikkeen ja vierotusvalmisteen lisäksi Valio tuo markkinoille puurot ja vellit, joista vellejä Nestlen valikoimassa ei tällä hetkellä Suomessa ole.
Nestlen Turun lastenruokatehtaalla valmistetaan puolestaan Suomen ainoat kotimaiset purkitetut lastenruuat.
Tähän tuoteryhmään Valio ei ainakaan tässä vaiheessa ole lähdössä, vaikka purkkilastenruoilla on merkittävä osuus lastenruoissa ja yritys onkin tällä hetkellä Suomen merkittävin marjojen ja hedelmien käsittelijä eli osaamista talosta siis saattaisi löytyä.
Viimeisimmiksi jääneiden Nielsenin markkinaosuustietojen mukaan vuonna 2007 Nestlen Nan-äidinmaitokorvikkeen markkinaosuus oli peräti 55 prosenttia. Nutricia babyn Tuttelin osuus oli 38 prosenttia ja saksalaisen Semperin 7.
Koska kilpailuviranomainen kielsi markkinaosuustietojen seuraamisen Suomessa, uudempia varmistettuja tietoja ei ole saatavilla.
”Veikkaisin, että Nutricia on nostanut hiukan osuuttaan ja Semperinkin osuus on noin 10 prosenttia”, arvioi Kotka.
Nestlen lastenruokaliiketoiminnan liikevaihto on noin 40 miljoonaa euroa. Siitä 30 miljoonaa tulee kotimaan tuotannosta. Koko Nestle Suomen liikevaihto on noin 225 miljoonaa euroa.
Nestle investoi parhaillaan Turun lastenruokatehtaalle viiden miljoonan euron arvosta. Investointien joukossa on muun muassa uusi monipakkauslinja. Jatkossa uudella linjalla pystytään pakkaamaan kahden, neljän ja kuuden kappaleen lastenruokapakkauksia.
”Kuluttajat haluavat sitä ja kauppa haluaa sitä. Kysyntään pitää vastata.”
Kotkan mukaan Nestle aikoo jatkossakin pitää lastenruokatehtaan Suomessa.
”Jos me ostamme tuotantoa, emme osta sitä lopettaaksemme sen. Me haluamme investoinnein pitää kilpailukykyä yllä.”
”Toki jokainen tehdas joutuu todistamaan jatkuvasti kilpailukykynsä. Infant nutrition -tehtaaksi Turun tehdas on tehokkuudeltaan keskitasoa.”
Tuotannon pitämisessä Suomessa on omat etunsa. Maantieteellinen etu ovat lyhyet matkat itään ja lähteen. Etenkin Venäjän vienniltä odotetaan paljon.
”Lisäksi Suomen tehtaan etu on joustavuus. Pystymme tekemään täällä pieniä sarjoja ja reagoimaan nopeastikin markkinan muutoksiin.”
STINA HAASO
Valion paluusta takaisin lasten-
ruokamarkkinoille lisää
Viikonvaihdesivuilla sivu 15.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
