Näissä kahdessa tilanteessa kuski yleensä huomaa näkönsä heikentyneen – 40 vuoden uran tehnyt optikko on huolissaan, luotetaanko kansalaisten rehellisyyteen liikaa
Ihmisen on vaikea havaita näkönsä heikkenemistä itse, sillä muutos on vähittäistä.
”Ajaessa näkemisen pitää olla vaivatonta”, muistuttaa Silmäaseman johtava optikko Hemmo Salo. Kuva: Jarkko SirkiäSuomessa eletään parhaillaan vuoden pimeintä aikaa, mikä aiheuttaa omat haasteensa ratin takana istumiseen. Silmien kontrastiherkkyys, eli arkikielessä hämäränäkö, heikkenee kaikilla iän karttuessa.
”Näkö pitäisi tarkistuttaa aina, kun siltä tuntuu, mutta ongelma on siinä, ettei ihmisestä välttämättä tunnu siltä”, tiivistää Silmäaseman johtava optikko Hemmo Salo.
Hän on 40 vuoden optikkouransa aikana huomannut, että autolla ajava väestönosa havaitsee näkönsä heikkenemisen yleensä kahdella tavalla. Osalla käry käy siinä vaiheessa, kun toinen autossa istuja havaitsee liikennemerkit ja tienviitat huomattavasti kuskia aikaisemmin. Osa taas havahtuu jossain vaiheessa siihen, että pimeällä ajaminen alkaa tuntua hankalammalta kuin ennen.
”Ihminen vertaa itseään herkästi muihin, joten jos oma näkö on selvästi muita heikompi, se havahduttaa. Oman näön heikkenemistä on kuitenkin hankala ihan pelkästään oman itsensä seurassa havaita”, Salo kertoo.
Eri ajokorttiluokkien näkövaatimuksissa puhutaan näöntarkkuudesta, mutta Salo muistuttaa, että kontrastinäkö voi olla heikko, vaikka näöntarkkuus olisi edelleen hyvä.
Kontrastinäön heikkeneminen tarkoittaa käytännössä, että silmien kyky läpäistä valoa heikkenee. Heikkeneminen on jatkuvaa, vaikkakin vähittäistä.
Kun ikää karttuu, hämärässä ja pimeässä ei yksinkertaisesti näe enää yhtä hyvin kuin ennen, ja esimerkiksi tien reunaa tai metsänlaidassa tepastelevaa peuraa alkaa olla entistä hankalampi havaita.
”Kontrastinäköä voidaan parantaa oikein valituilla ja ajamiseen tarkoitetuilla silmälaseilla. Jos tämäkään ei auta, kannattaa antaa muiden ajaa hämärässä ja pimeässä.”
Salon mukaan optikon pitäisi aina selvittää, ajaako asiakas, ja jos ajaa, niin mitä kulkuvälineitä ja kuinka paljon. Ajamiseen parhaiten soveltuvissa moniteholaseissa kaukonäköosa on mahdollisimman virheetön ja leveä. Lisäksi markkinoilla on erityisesti ajamiseen soveltuvia linssejä, jotka parantavat kontrastia pimeässä, eli esimerkiksi suodattavat vastaantulevien ajoneuvojen valoja.
Jos näön heikkenemisen syynä on alkanut kaihin kehittyminen, silmäleikkaus on Salon mukaan ainoa keino palauttaa näkökyky.
Salo naurahtaa olevansa samalla asialla kuin ajoneuvokatsastajat.
”Katsastusasemalla saarnataan naarmuttomasta tuulilasista, ja minä saarnaan siitä, että rillien pitää olla kunnossa. Kyse on samasta asiasta, eli siitä, että ajaessa näkemisen pitää olla vaivatonta.”
Hän on huolissaan siitä, että nykyisen ajokorttilainsäädännön mukaan esimerkiksi mopo- tai henkilöautokorttia tai muuta ryhmän 1 ajokorttia hakevalta vain kysytään nykyään, näkeekö hän mielestään riittävän hyvin. Seuraavan kerran aiheesta kysytään 70-vuotiaana, ja vasta 75-vuotiaana näkö tarkistetaan ensimmäisen kerran.
”Jos minulta kysytään, tässä luotetaan hieman liikaa kansalaisen rehellisyyteen. Ihminen itse on aika väärä henkilö arvioimaan omaa näkökykyään. Ajaessa kyse ei ole kyse vain omasta, vaan kaikkien muidenkin tielläliikkujien, turvallisuudesta”, Salo huomauttaa.
Näöntarkkuus ja ajo-oikeusluokat
- Näöntarkkuus viittaa silmän kykyyn erottaa kaksi hyvin lähellä toisiaan olevaa pistettä erillisiksi.
- 1,0 on normaali näöntarkkuus, ja 0,5 on ajokortin minimivaatimus .0,3 tai heikompi määritellään heikkonäköisyydeksi, ja 0,05 tai heikompi sokeudeksi.
- Lainsäädännössä on määritelty eri ajokorttiluokkiin liittyvät vähimmäisvaatimukset näkökyvylle.
- Ryhmän 1 ajo-oikeusluokissa (mopo, traktori, henkilöauto, moottoripyörä, henkilö- ja pakettiauto ja henkilöautovetoinen ajoneuvoyhdistelmä) yhteisnäön on oltava vähintään 0,5 silmälasikorjauksella tai ilman. Tämä vastaa noin puolta normaalista näöntarkkuudesta, joka on 1,0.
- Ryhmässä 2 ajokorttiluokissa (raskas liikenne ja ammattiliikenne, esimerkiksi kuorma- ja linja-auto sekä taksi) näöntarkkuuden on oltava paremmassa silmässä vähintään 0,8 ja heikommassa 0,1.
- Lähteet: Terveyskylä, Silmäasema
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
