Raisio hakee kasvua ulkomailta
Viljan jalostajana aloittanut Raisio-konserni hakee kasvua ulkomailta ja ennen kaikkea Länsi-Euroopan isoilta markkinoilta, sanoo toimitusjohtaja Matti Rihko Raisiosta.
Yhtiöllä on tukeva jalansija Englannin aamiais- ja välipalatuotteiden markkinoista. Glisten hankittiin huhtikuussa 2010 ja Big Bear Group vajaa vuotta myöhemmin.
Kuluvan vuoden keväällä yhtiö hankki Sulmanin pasta- ja suurimoliiketoiminnat Puolasta.
Raision toiminta on jaettu kahtia Brändeihin ja Raisioagroon. Maatalouteen kytkeytyvä Raisioagro on liikevaihdoltaan hieman Brändit-yksikköä pienempi ja kannattavuuskin on heikompi.
Rihkon mukaan yritysostoilla on onnistuttu kansainvälistymään. Brändit-yksikön liikevaihdosta ja tuloksesta jo yli puolet tulee ulkomailta ja jatkossa vielä enemmän.
Myös Yhdysvallat on alkanut kiinnostaa. Vajaa vuosi sitten Raision kaurapohjainen välipalajuoma palkittiin Yhdysvalloissa vuoden parhaana pirtelötuotteena.
VEIKKO NIITTYMAA
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat
