Näpistykset ovat lisääntyneet Suomessa viime vuosina – ”Tyypillisesti varastetaan helposti eteenpäin myytävää tavaraa”
Myymälävarkauksia tekevissä korostuvat päihderiippuvaiset.
Myymälävarkauksien määrä on kasvanut vuosi toisensa jälkeen Suomessa. Oheinen kuvituskuva ei liity rikolliseen toimintaan. Kuva: Sanne KatainenKaupan liiton johtavan asiantuntijan Terhi Kuljukka-Rabbin mukaan myymälävarkauksien määrä on ollut Suomessa viime vuosina kasvussa.
”Kyllä ne ovat aika monen vuoden ajan lisääntyneet, sen osoittaa jo poliisin rikosilmoitustilasto. Eli trendi on nouseva”, Kuljukka-Rabb kommentoi MT:lle.
Hänen mukaansa näpistykset kohdistuvat usein tuoteryhmien kalleimpiin tuotteisiin.
”Tyypillisesti varastetaan helposti eteenpäin myytävää tavaraa tuoteryhmien hintavammasta päästä. Merkkivaatteita ja -kosmetiikkaa näpistellään runsaasti. Elintarvikkeissakin korostuvat kalliimmat tuotteet.”
Alkoholituotteet pysyvät myymälävarkaiden kestosuosikkeina vuodesta toiseen.
”Takavuosina on ilmennyt, että alkoholivarkaudet alkavat yleensä korostua kevään tullen. Mutta niitä tehdään kyllä ympäri vuoden.”
Kuljukka-Rabb huomauttaa, että myymälävarkauksia tehdään useista erilaisista motiiveista käsin.
”Näpistelijöiden motiivi riippuu aina tapauksesta ja se myös määrittää, mitä halutaan viedä. Yleinen ymmärrys on, että usein myymälävarkauksia tehdään ajatuksena myydä tuotteita eteenpäin ja siten rahoittaa jotain muuta toimintaa, usein päihteiden käyttöä.”
Päihderiippuvaisten lisäksi myymälävarkauksia tekevät muutkin.
”Koululaisilla ja nuorisolla mukana saattaa olla jännityksen hakemista. Sitten on niitäkin ihmisiä, jotka perustelevat asiaa sillä, että varastaminen on elinehto, jotta saa päivittäiset tarpeet hankittua. Sitäkään en pidä oikeutettuna motiivina”, Kuljukka-Rabb sanoo.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat




