
Suomen luonto houkuttelee matkailijoita – mökit, kalastus ja opastetut retket kiinnostavat
Suomalaista luontoa voisi kyselyn perusteella käyttää nykyistä enemmän Suomen matkailun markkinoinnissa.Luonto vetää matkailijoita Suomeen, selviää MTK:n ja Lomalaitumen kyselystä. Lisäksi suomalainen elämäntapa ja kulttuuri ovat keskeinen osa matkailukokemuksia.
Suomen luontoa voisi kyselyn perusteella hyödyntää matkailun markkinoinnissa ja matkailutuotteiden kehittämisessä nykyistä enemmän.
”Majoitus on tärkeä osa matkailukokemusta, mutta se, mitä matkailija voi kohteessa tehdä ja kokea, on usein ratkaiseva tekijä matkapäätöksessä”, sanoo MTK:n maaseutumatkailun asiantuntija Kimmo Aalto.
”Erityisesti luonto- ja hyvinvointipalvelut, kuten retkeily, joogaretket ja Metsämieli-retket, ovat kasvattaneet suosiotaan”, kertoo Lomalaidun ry:n projektipäällikkö Anne Mikkola.
Maaseudun matkailuyritykset tekevät aktiivisesti yhteistyötä paikallisten toimijoiden kanssa ja yli puolet haluaa laajentaa luontoaktiviteettejaan, selviää Timanttiset aktiviteetit osana matkailuyrityksen kasvupolkua -hankkeen alkukartoituksesta.
Kansainvälisten matkailijoiden nähdään tuovan yrityksille kehittymismahdollisuuksia.
Suosituimpia maaseutumatkailuyritysten tarjoamia palveluita ovat mökkimajoitus, huonemajoitus, juhla- ja kokouspalvelut sekä erilaiset aktiviteetit, kuten kalastus, saunapalvelut ja luontoelämykset. 60 prosenttia yrittäjistä tekee yhteistyötä muiden paikallisten toimijoiden kanssa.
Ohjelmapalveluyritysten puolella vahvimpia palveluja ovat opastetut luontoretket, sauna- ja hyvinvointipalvelut sekä ruokailuelämykset, kuten eräkokkaus. Yrittäjät haluaisivat kehittää luontopohjaisia hyvinvointi- ja rentoutusretkiä.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat






