
Kaikkiin uusiin suden kaatohakemuksiin tyrmäys riistakeskuksesta – katso, millaisen kaavion ehdot hakemuksen on täytettävä luvan myöntämiseksi
Euroopan unionin virallisesta lehdestä löytyy ohjeasiakirja, jonka monipolvinen vuokaavio selittää poikkeuslupien myöntämisehtoja.
Ministeriön susiasetus mahdollistaa metsästysluvan myöntämisen kannanhoidollisella perusteella, mikäli tapauskohtaiset edellytykset sille täyttyvät. Kuva: Timo AaltoSuurpedot ovat tiukasti suojeltuja, mutta niiden rauhoituksesta voidaan poiketa tietyin edellytyksin. Poikkeaminen voi tapahtua joko vahinkoperusteisilla tai kannanhoidollisilla poikkeusluvilla.
Maa- ja metsätalousministeriö antoi 8. joulukuuta susiasetuksen, jonka mukaan suden metsästykseen saa myöntää enintään 28 poikkeuslupaa poronhoitoalueen ulkopuolella. Asetus mahdollistaa metsästysluvan myöntämisen myös kannanhoidollisella perusteella, mikäli tapauskohtaiset edellytykset sille täyttyvät.
Suomen riistakeskukseen tuli jouluun mennessä kuusi suden kannanhoidollista poikkeuslupahakemusta. Riistakeskus on tehnyt kaikkiin saapuneisiin hakemuksiin kielteisen lupapäätöksen. Hakemuksissa olevia perusteluita ei voida riistakeskuksen mukaan pitää riittävinä suhteessa luontodirektiiviin ja korkeimman hallinto-oikeuden uuteen ratkaisukäytäntöön.
Hakemuksissa on riistakeskuksen mukaan tuotu liian yleisellä tasolla esille susikantaan liittyviä ongelmia. Poikkeusluvan perusteena tulee olla riittävä selvitys vaikutuksista nimenomaan poikkeuslupaa koskevalla alueella.
Euroopan unionin virallisesta lehdestä löytyy ohjeasiakirja luontodirektiivin mukaisesta yhteisön tärkeinä pitämien eläinlajien tiukasta suojelusta. Luvussa kolme tarkastellaan 16 artiklan mukaisia poikkeusmahdollisuuksia. Ohjetta täydettää vuokaavio, jossa on kuvattu milloin tapauskohtaiset edellytykset poikkeusluville täyttyvät.
16 artiklan mukaisten poikkeusten myöntämisen on oltava ohjesäännön mukaan viimeinen keino. Poikkeusta voidaan soveltaa vain konkreettisesti ja tapauskohtaisesti erityisten vaatimusten täyttämiseksi erityistilanteissa. Kuva: https://eur-lex.europa.eu/Arvioidessaan poikkeuksen myöntämistä kansallisten viranomaisten olisi harkittava, onko poikkeus perusteltu jollakin 16 artiklan ykköskohdan a–d alakohdassa luetellun syyn osoittaminen tai sen osoittaminen, että tarkoin valvotuissa oloissa ja valikoiden ja rajoitetusti sallitaan tiettyjen liitteessä IV lueteltujen lajien yksilöiden ottaminen ja hallussapito kansallisten toimivaltaisten viranomaisten määrittelemissä rajoissa. E-alakohtaan perustuvan poikkeuksen päämäärä ei voi olla sama kuin a–d alakohtaan perustuvien poikkeusten päämäärät.
Unionin tuomioistuin katsoi antamassaan ennakkoratkaisussa, että luontodirektiivin 16 artiklan 1 kohdan e-alakohdassa pelkästään asetuksen tai kansallisen hoitosuunnitelman yleisten tavoitteiden toteuttaminen ei ole riittävä peruste poikkeusluvan myöntämiselle.
Uusimpien linjausten mukaan poikkeusta voi soveltaa vain, jos on olemassa erityinen alueellinen ongelma, johon on puututtava. Siksi poikkeusluvan perusteena tulee olla riittävä selvitys vaikutuksista nimenomaan poikkeuslupaa koskevalla alueella.
16 artiklassa asetetaan lisäksi kolme muuta kriteeriä, jotka kaikki on täytettävä ennen poikkeuksen myöntämistä.
Euroopan komissio on esittänyt, että suden suojelutasoa muutetaan niin, että se olisi jatkossa ”suojeltu” eikä ”tiukasti suojeltu”. Jos susi siirrettäisiin luontodirektiivin liitteestä IV liitteeseen V, tarkoittaisi se sitä, että kannanhoidollinen metsästys voitaisiin järjestää nykyistä joustavammin. Komission esitys Bernin sopimuksen pysyvälle komitealle ja sen jälkeinen EU:n luontodirektiivin muutos vie arvioden mukaan kuitenkin vähintäänkin kaksi vuotta ja koskee vain sutta.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat






