Suomen metsäkeskus: Näin metsäteiden laatua voisi parantaa – “Voi tuoda selvää säästöä”
Metsäteiden rakennusvaiheessa kantavuus arvioidaan tällä hetkellä pitkälti silmämääräisesti.
Suomen metsäkeskuksen mukaan muulla tienrakennusalalla tavallisten kantavuusmittausmenetelmien yleistyminen voisi pienentää tienrakennuksen kustannuksia ja parantaa puunkuljetuksille tärkeän metsätieverkoston laatua. Kuva: Markku VuorikariSuomen metsäkeskuksen mukaan muulla tienrakennusalalla tavallisten kantavuusmittausmenetelmien yleistyminen voisi pienentää tienrakennuksen kustannuksia ja parantaa puunkuljetuksille tärkeän metsätieverkoston laatua.
Metsäkeskus selvittää jo rakennettujen metsäteiden laatua kantavuusmittauksilla tulevana syksynä.
Metsäteiden rakennusvaiheessa kantavuus arvioidaan tällä hetkellä pitkälti silmämääräisesti.
Metsäkeskus teettää kantavuusmittauksia osalla niistä tuoreista metsätiehankekohteista, joiden toteutuksessa mittausmenetelmiä ei ole hyödynnetty. Mittauksilla tuotetaan tietoa siitä, onko silmävarainen päällysrakennemääritys kohdallaan ja onko työllä saavutettu tavoiteltu kantavuus.
Mittausten odotetaan tuovan lisää tietoa vasta kunnostettujen teiden laadusta ja kannustavan hankkeen toteuttajaa ottamaan nykyistä laajemmin käyttöön kantavuusmittaukset metsäteiden rakentamisessa.
"Kantavuusmittaus voi tuoda selvää säästöä metsätiehankkeen toteutukseen. Säästö perustuu siihen, että mursketta ajetaan mittausten perusteella vain tarvittava määrä ja oikeisiin kohtiin. Mittausten perusteella saadaan varmuus tien todellisesta kantavuudesta ja säästöjä syntyy myös vältettyjen korjauskulujen kautta", kertoo suometsien ja metsäteiden johtava asiantuntija Mika Nousiainen Suomen metsäkeskuksesta sanoo tiedotteessa.
Metsätien kunnostus eli perusparannus maksaa Metsäkeskuksen mukaan keskimäärin 15 000 euroa kilometriltä. Kantavuusmittauksen kustannukset ovat noin 1-2 prosenttia tiehankkeen kustannuksista. Tien kantavuutta parannetaan muun muassa lisäämällä päällysrakennekerroksia. Päällysrakenteiden osuus rakennusurakan kilometrikustannuksesta on helposti yli 50 prosenttia.
Metsäautoteiden kunnostamista tuetaan kestävän metsätalouden rahoitustuella eli Kemera-tuella, jonka myöntää Metsäkeskus. Toistaiseksi kantavuusmittauksia ei voida hyväksyä hankkeen tuella rahoitettaviin kustannuksiin.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
