Metsätien sulkemisessa turvallisuusriski
SODANKYLÄ
Metsäteillä käytetään yleisesti liikennöintiä rajoittavia puomeja, joita tiekunnat päätöksellään rakentavat. Puomien päätarkoitus on vähentää tien kulumista.
Puomittamiseen liittyy myös haittoja ja suoranaisia riskejä, joita tiekunnat eivät välttämättä tiedosta.
Merkittävin riski on henkilöturvallisuuden heikkeneminen, joka konkretisoituu silloin, kun lukittu puomi estää hälytysajossa olevan ambulanssin kulun.
Ambulanssissa ei välttämättä ole puomien murtamiseen tarkoitettuja työkaluja.
”Tämä voi aiheuttaa ensihoidolle helposti parinkymmenen minuutin viiveen potilaan luokse pääsemiseen”, kertoo Lapin pelastushelikopteri Aslakin pelastaja Jarno Sukuvaara Sodankylästä.
Tulipalo tai maastopelastustehtävä ovat yleisimmät tapaukset, joissa metsätiestöä joudutaan käyttämään.
Pelastajat kohtaavat puomeja vuosittain. Pelastuslaitoksen hälytysyksiköille puomi on hidaste. Se kyetään murtamaan muutamassa minuutissa mukana olevien työkalujen avulla.
”Aslakin lääkäriautossa on pulttisakset ja sähköhydraulinen levitinleikkuri. Puomi katkaistaan, ellei lukkoa pystytä murtamaan”, Sukuvaara selvittää.
Metsäteiden lisäksi puomeja on yleisesti käytössä muillakin yksityisillä teillä, kuten kesämökkiteillä. Ei ole tavatonta, että mökkiläinen lukitsee itsensä puomin sisälle.
”Asukas ottaa siinä kyllä melkoisen riskin”, Aslakin operatiivinen johtaja Jyri Lilja toteaa.
Metsätien puomit estävät toisinaan metsäkoneurakoitsijan työntekijöiden ja metsureiden pääsyn työkohteelle ja sieltä pois.
Puomi voi olla auki tai valelukossa, kun työntekijät menevät hakkuutyömaalle. Vuoron päättyessä puomi saattaakin olla jo lukittu.
”Monesti konemiehet soittelevat iltaisin ja kyselevät, että mitäs tehdään, kun puomi on lukossa”, metsäneuvoja Pekka Kasurinen Sodankylän metsänhoitoyhdistyksestä kertoo.
Vaihtoehtoina ovat joko puomin avaimenhaltijan tavoittaminen tai puomin rikkominen.
”Huoltoautoissa on yleisavain, mutta sen käyttäminen tietää hitsaamista. Puomien sulkemista kelirikkoaikojen ulkopuolella tulisi harkita tarkoin.”
Avaimen haltijan yhteystiedot olisi hyvä kertoa puomille sijoitetulla kyltillä.
Tarvetta olisi myös kylteille, joilla kerrotaan puomin auki olemisen syy.
”On sattunut niinkin, että nuoret metsänistuttajat on lukittu puomin taakse kymmenien kilometrien taakse erämaahan.”
Yksityistielaki velvoittaa tiekuntaa tekemään puomista lupahakemuksen kunnalle ennen rakentamista.
Luvituksen yhteydessä varmistetaan puomin turvallisuuteen liittyvät seikat, kuten sen malli ja ennakkomerkintä liikennemerkein.
”Suuri osa yksityisteiden puomeista on luvattomia, eikä tieto niistä saavuta lupaviranomaista. Tien yli vedetyt kettinki- ja rautalankaviritelmät ovat erittäin vaarallisia ja ehdottomasti kiellettyjä”, Rovaniemen kaupungin metsätalousinsinööri Kari Lukkarinen kertoo.
Rovaniemi ei valvo puomien luvanmukaisuutta aktiivisesti. Lukkarisen mukaan lupia hakevat etenkin uudet tiekunnat, ja hakemukset koskevat uusia puomeja.
”Onnettomuustilanteissa syyllinen varmasti etsitään, jos puomi ei ole merkitty asianmukaisesti.”
KARI LINDHOLM
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
