Kaskinen tavoittelee lisää sahakuljetuksia satamaansa
Kaskisten satama haluaa elvyttää Metsäliiton puuteollisuuden alasajon jättämää aukkoa laivaliikenteessä. Tänään Kaskisissa avattiin ruotsalaisvarustamon linjaliikenne Englantiin.
Kaskisten satama haluaa elvyttää viime vuosina vähentynyttä puutavaraliikennettä. Kuva: Johannes TervoKASKINEN (MT)
Ruotsalaisen Ahlmark Lines -varustamon laivaan lastattiin Kaskisissa tänä aamuna 1200 kuutiota suomalaista puutavaraa, jonka määränpäänä on satamakaupunki Hull Britanniassa.
Metsäteollisuuden rakennemuutoksen runtelemassa Kaskisissa säännöllisen laivalinjan avaus oli iloinen uutinen, jonka toivotaan vilkastuttavan satamaa.
”Linjalaiva kulkee nyt aluksi joka kolmas viikko. Tietysti haluaisimme, että tilauksia tulisi niin, että voisimme liikennöidä useammin”, kertoi konttoripäällikkö Mats Pettersson Ahlmark Linesilta.
Ennen Metsäliiton Kaskisten puunjalostuksen rajua supistusta puutuotteita laivattiin vientiin lähes 900 000 kuutiota vuodessa. Valtaosa Metsä Woodin toiminnasta Kaskisissa päättyi vuoden 2013 lopussa. Sen jälkeen laivausmäärä on pudonnut 450 000 kuutioon.
Kaskisten satamaa kehittävä projektipäällikkö Patrik Hellman toivoo, että linjalaivan startti on alkua positiiviselle kehitykselle. Hän haluaisi nähdä Kaskisista lähtevän säännöllistä tavaraliikennettä Ruotsiin ja konttiliikennettä maailmalle. Kehityksen tärkeänä edellytyksenä on Kaskinen–Seinäjoki rautatien kunnostus.
Tätä toivoo myös Lakeuden metsänhoitoyhdistyksen toiminnanjohtaja Jussi Parviainen.
”Metsänomistajien puun menekin kannalta sekä junarata että lähellä sijaitseva satama ovat erittäin tärkeitä.”
Viime keväänä pohjalaiset metsänhoitoyhdistykset laivasivat kuitupuuta Kaskisista Ruotsiin, kun kauppa takelteli kotimaassa.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat
