PTT: Kuluttajat pitävät päästöjen kompensointia viherpesuna – hiilimarkkinat kaipaavat kehittämistä
Maanomistajille kiinnostavimmat toimet voivat olla hyvin erilaisia kuin vapaaehtoisille hiilimarkkinoille parhaiten sopivat toimet.
Metsänomistajia kiinnostavat hiilimarkkinoilla eniten toimet, jotka lisäävät puuntuotantoa. Kuva: Kari SalonenVapaaehtoisten hiilimarkkinoiden toiminnassa on puutteita, selviää PTT:n tutkimushankkeesta.
”Erityisesti hillintätoimien pysyvyydessä, uskottavan perusuran määrittämisessä ja lisäisyyden osoittamisessa on selkeitä puutteita. Myös eri osapuolten tavoitteet ovat osittain ristikkäisiä, mutta on tärkeää löytää kompromisseja ja lisätä markkinoille osallistuvien tahojen määrää”, sanoo PTT:n vanhempi metsäekonomisti Jani Laturi tiedotteessa.
Yritykset haluaisivat ensisijaisesti kompensoida jäljelle jääviä päästöjään, selviää tutkimuksesta. Kotimaisten ilmastoyksiköiden käytön estää kuitenkin niiden laskeminen myös valtion ilmastotavoitteen hyväksi.
"Valtio kyllä haluaisi, että yritykset tukisivat vuoden 2035 hiilineutraaliustavoitteen saavuttamista, mutta yritysten täytyisi kokea saavansa siitä riittävästi hyötyä, kuten ne kokevat saavansa omien päästöjensä kompensoinnista", sanoo metsäekonomisti Matti Valonen.
Manomistajille vapaaehtoiset hiilimarkkinat tarjoavat keinon saada lisätuloja metsä- ja maatalouden harjoittamisen ohessa. PTT:n mukaan metsänomistajia kiinnostavat eniten toimet, jotka lisäävät puuntuotantoa. Viljelijöitä puolestaan kiinnostavat toimet, jotka nostavat raaka-ainetuotantoa.
”Tästä seuraa ristiriitoja, koska tuotannon lisääntyminen aiheuttaa ongelmia esimerkiksi suhteessa hillintätoimien lisäisyyteen sekä pysyvyyteen. Maanomistajille houkuttelevimmat hillintätoimet voivat siis olla varsin erilaisia kuin vapaaehtoisille hiilimarkkinoille soveltuvimmat toimet tai yritysten ja kuluttajien haluamat toimet”, varoittaa metsäekonomisti Laura Aalto.
PTT:n teettämän kuluttajakyselyn mukaan päästöjen kompensointi voi vaikuttaa kuluttajien silmissä viherpesulta. Vastaajista 70 prosenttia on sitä mieltä, että kompensaatiolla viherpestään oman yrityksen aiheuttamia päästöjä. Samaan aikaan 67 prosenttia piti hyvänä, että yritykset vähentävät kompensoinnin avulla ilmastovaikutuksiaan.
Myös hiilimarkkinoihin liittyvä epätietoisuus on suurta. Hiilineutraaliuteen ja kompensointiin liittvät väittämät herättävät kuluttajissa epäluottamusta.
Suomalaisilla kuluttajilla on kuitenkin kiinnostusta vähentää omia päästöjään. Siinä omien päästöjen vähentäminen on selvästi kompensaatioiden ostoa houkuttelevampaa.
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat






