
Tiheät metsätieverkostot vaativat ajoittaista kunnostusta – Koneviesti kokeili erilaista tasoitusmenetelmää raiteille painuneella metsätiellä
Aikoinaan markkinoille Runni-Höylä-äkeenä tullut tuote on nykyisin Ny-Tek W300PR, josta on muodostunut tasoituksen työlaite. Koneviesti kokeili tasauslanaa uudessa ympäristössä ja uudella lisävarustuksella.
Koneviesti kokeili metsätien tasoituksessa Ny-Tek W300PR -tasoituslanaa lisävarusteisilla irrotusterillä. Kuva: Tommi HakalaNy-Tek esitteli syksyllä 2021 uudistetun ”Peltorunninsa” ja sen lisävarustelun. Nykyisin myynnissä on kaksi mallia, 300 sentin levyinen W300PR ja 380 sentin W380PR. Kokonaisleveydet ovat 330 ja 410 senttiä, sillä sivujalasten kohdalla ei ole teriä.
Ny-Tek W300PR on suunniteltu toimimaan niin, että maa-aines siirtyy ajosuunnassa, ei sivuttain. Keskellä on hydraulisesti 20 senttiä nouseva ja 30 senttiä alaspäin jalaksista laskettava terä. Terän sivulevyt estävät maa-aineksen leviämisen sivuille. Rungon takapalkki ja sen kulutusterä ovat ”liippaavassa” asennossa. Takapalkki ja myös osittain sivurunkojen alaosat säätävät koneen kulkukorkeuden. Koneen pituus ja leveys tarkoittavat, että kone ei haukkaa helposti liian syvälle.
Eteen irrotusterät
Uudistetussa varustelussa tuli saataville lanan etureunaan kiinnitettävät neljä lisäterää. W300PR:n rungon etureuna on 20 sentin verran korkeammalla kuin taka- ja sivupalkit. Tähän tilaan mahtuvat irrotettavalla kulutusterällä varustetut runkokappaleet. Ne kiinnitetään 3 tai 4 pultilla sekä pannalla etuputkipalkkiin.
Terien asento on molemmilla puolilla jyrkästi keskilinjaa kohden vino. Vasemman puolen sisempi terä on muita hieman pidempi, jotta keskilinjalla terien reitti lomittuu. Terät ulottuvat sivupalkkien alapinnoista jonkin verran alaspäin, ne irrottavat ja muokkaavat maa-aineksen keski- ja takaterän tasoitettavaksi.
Etuterien syvyyden säätämiseen ei ole muuta vaihtoehtoa kuin rungon asennon muuttaminen – siksi hydraulinen työntövarsi on tarpeellinen työskentelyn notkistaja.
Tasainen jälki, kunhan tasoitettavaa on
Ennen talvea konetta ehdittiin kokeilla pihatien tasoituksessa. Ideana oli muokata vesimontut pohjia myöden rikki ja tasoittaa irronnut maa-aines. Märkä murske oli haastavan tarttuvaa, mutta se samalla irtosi tasoittuvaksi massaksi. Etuterät irrottivat helposti pinnasta tavaraa, jota levitettiin keskiterällä ja tiivistettiin takaterällä. Pehmeä maa kuitenkin alkoi kasaantua takaterän eteen. Tämän havaitseminen traktorin ohjaamosta oli haastavaa.
Mutta tasaista tuli jo ensimmäisellä ajokerralla – ajamista ärsyttävää pomppurataa ei syntynyt. Havaintona oli kuitenkin, että vakiovarusteena olleet irrotusterien kulutusterät olivat turhan umpinaiset, kovemman pohjamaan tullessa vastaan purenta heikkeni.
Metsätiellä massa liikkui ja kivet painuivat
Kokeilun metsätiepätkän perusta on karkeaa moreeni perustettu ja pinnassa on ohut murskekerroksella tasaukseksi. Keväinen puutavaran ajo oli muodostanut tiehen syvät raiteet, ja tavoitteena oli niiden tasoittaminen.
Jo alkuvaiheessa selvisi, että etuterien välien tukkeutuminen keskitien turpeista on haaste. Turpeet eivät tosin työtä estäneet, sillä maa-ainesta putosi niiden edeltä tien raiteiden kohdille. Liittymien kohdilla turvepaakut työnnettiin peruuttamalla ja takaterää käyttäen sivuun.
W300PR ehdottomasti paras ominaisuus teiden ja pihojen tasauksessa on työjäljen tasaisuus. Pitkä runko ja koneen paino estävät pomppuisen jäljen syntymisen. ”Vastaavan työjäljen tekeminen ei onnistu takalevyllä, ei edes tukipyörien kanssa.” Kuva: Tommi HakalaYllätys oli se, että vaikka tierungosta nousi reilun kokoisia kiviä, eivät ne jääneet koholle. Syynä oli se, että ylösnousseet kivet jäävät takaterän alle, kulutusterän eteen. Kun tierungossa tuli pehmeämpi kohta, painava kone painoi ne pääsääntöisesti maan sisään. Vain harva kivi jäi ”öljypohjanrikkojaksi”.Metsätiellä ajatukseksi tuli, että korkean keskipalteen omaavissa kohteissa etuteriä voisi olla vain kaksi. Keskellä ja sivuille auraavina ne siirtäisivät maata painuneisiin kohtiin, eivätkä tukkeutuisi. Tämä ratkaisu vaatisi etuteriin lisää reikiä, jotta kiinnityspaikkoja voisi vapaammin valita.
KIITÄMME JA MOITIMME
+ Irrotusteho harvemmilla etukulutusterillä
+ Erittäin tasainen tasoitusjälki
+ Maa-ainesta saa siirrettyä tien painuneisiin kohtiin eikä pintamateriaali valu ojiin
– Etuterien paikan siirto ei onnistu
– Näkyvyys takaterän etupuolelle
Testaus: Pertti Kiviniemi
Lue Koneviestin nettisivuilta, miten Ny-Tekin lana toimi talvella polanteen poistossa
Sinua saattaa kiinnostaa myös seuraavat artikkelit:
Ny-Tek Oy:n katseet on käännetty kasvuun
Ny-Tekiltä hydraulinen Wieska-linko
Vertailimme yksitorvisia lumilinkoja – linkoja testattiin kiinteistöhuollon lumiurakoinnissa
Artikkelin aiheetMetsäpalvelu
Miltä metsäsi näyttää euroissa? Katso puun hinta alueittain ja hintojen kehitys koko Suomessa.

- Osaston luetuimmat



