
Näitä drinkkejä laivoilla tilataan nyt – "Suomalainen juomakulttuuri on muuttunut selkeästi"
Lähes 20 vuotta laivoilla työskennellyt baarimikko kertoo, mitä suomalaiset tilaavat nyt risteilyillä.Ruotsinlaivoilla myydään viikonloppuisin tuhansia juomia. Erityisesti klassikkodrinkit ovat tällä hetkellä suosittuja, mutta Viking Linen tarjoilija Sebastian Wärnströmin mukaan juomaksi valitaan yhä useammin alkoholiton drinkki eli mocktail.
”Alkoholittomat juomat ja mocktailit ovat nyt kovassa nosteessa ja niitä tilataan meiltä paljon. Myös alkoholittomat oluet ovat kehittyneet ja ne maistuvat oikealle oluelle”, Wärnström kertoo.
”Aloitin laivalla baarimikkona vuonna 2004, josta kehitystä juomakulttuurissa on tapahtunut todella paljon ja juomatottumukset ovat selkeästi muuttuneet. Vajaa kaksikymmentä vuotta sitten ei olisi tullut puheeksikaan, että joku olisi tilannut alkoholittoman juoman. Nyt se on trendikästä ja mocktailit laadukkaita.”
Toinen suurista trendeistä on Wärnströmin mukaan klassikkodrinkit, joita tilataan laivalta paljon. Klassikkodrinkeillä Wernström viittaa esimerkiksi negroneihin, soureihin, spritzeihin sekä vahvempiin cocktaileihin, kuten old fashionediin.
”On hienoa, että niitä tilataan taas. Suomalainen juomakulttuuri on muuttunut selkeästi enemmän siihen suuntaan, että juodaan hienompia juomia sekä maistellaan ja kokeillaan jotain itselle erilaista. Laivalle ei tulla enää vain vetämään päätä täyteen halvimmilla juomilla, mitä löytyy”, Wärnström toteaa.
Suomalaiset osaavat arvostaa yhä enemmän laatua, mikä näkyy myös juomalistoilla. Listoille on nostettu juuri klassikoita, mutta myös retrohenkisiä juomia, joista Wärnström nostaa esille esimerkiksi hot shotit, joita ei ole listoilla vuosikausiin näkynyt.
Wärnström kertoo, että asiakkaat osaavat jo tulla suoraan tilaamaan tiettyjä klassikoita, mutta moni kyselee erityisesti niiden perään etsien omaan makuun sopivaa juomaa. Esimerkiksi gin tonicit ovat olleet jo pitkään nosteessa.
”Meiltä Suomesta tulee mielettömän hyviä ginejä. Suosittelen aina testaamaan kotimaisia niiden laadukkuuden vuoksi.”
Kotimaisuus nousee Wärnströmin mukaan vahvasti esille myös muissa juomissa. Monet asiakkaat haluavat erityisesti kotimaisista raaka-aineista valmistettuja juomia.
Kuten muidenkin juomien kohdalla, korostuu tällä hetkellä raikkaus suosikkijuomissa.
”Nyt ei tilata enää tunkkaisia ja supermakeita juomia, vaan asiakkaat etsivät raikkaita ja hedelmäisiä vaihtoehtoja.”
Yhtenä erityisenä drinkkinä Wärnström nostaa esiin pina coladan, jonka myynti nousi räjähdysmäisesti Käärijä-huuman myötä. Lisäksi kesällä myyntiin tullut ananaslonkero on tullut jäädäkseen.
”Tuntuu, että ananaslonkeron suosio ei hiivu lainkaan. Se tulee varmasti jäämään tuotteeksi, jota kuluu myös laivoilla paljon”, Wärnström arvelee.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat






