
Alkoholin kulutus Suomessa laskee – vain yksi tuoteryhmä nousi Alkossa plussalle
Alkoholin kulutus on laskenut tasaiseen tahtiin.Suomessa kulutetaan yhä vähemmän alkoholia, käy ilmi THL:n selvityksestä. Vuonna 2022 alkoholijuomien kokonaiskulutus Suomessa oli 8,9 litraa sataprosenttista alkoholia 15 vuotta täyttänyttä asukasta kohti. Vuoteen 2021 verrattuna kokonaiskulutus väheni 1,2 prosenttia.
Alkoholin kokonaiskulutus on ollut laskussa jo vuodesta 2007.
”Alkoholin kulutuksen pidemmän ajan väheneminen on hyvä asia, joka on omiaan osaltaan parantamaan suomalaisten terveyttä ja työkykyä. Tämän alenevan trendin jatkumista kannattaa tukea pidättäytymällä sellaisista politiikkapäätöksistä, jotka saisivat trendin kääntymään”, THL:n johtava asiantuntija Thomas Karlsson kertoo tiedotteessa.
Kokonaiskulutuksen laskiessa näkyy vuoteen 2021 nousua ravintolapuolella korona-ajan jälkeen. Juomien kulutus on jakautunut selvästi koteihin ja ravintoloihin. Anniskelukulutus ravintoloissa kasvoi vuodessa noin 34 prosenttia ja alkoholin matkustajatuonti jopa 172 prosenttia, mikä kertoo matkailutilanteen normalisoitumisesta.
Alkoholijuomien ostaminen kaupoista ja Alkosta väheni 10,1 prosenttia. Vähittäiskulutuksen osuus kokonaiskulutuksesta on merkittävä, 75 prosenttia. Koska osuus on niin suuri, vaikutti sen väheneminen kokonaiskulutukseen enemmän kuin matkustajatuonnin ja anniskelukulutuksen kasvu.
Selvityksen mukaan alkoholia ostettiin myös vuotta 2021 huomattavasti vähemmän ulkomaisista verkkokaupoista.
”Koronarajoitusten poistuminen alkuvuonna 2022 näkyi suurina muutoksina alkoholijuomien hankintakanavissa. Erityisesti kasvoi alkoholin matkustajatuonti ulkomailta ja alkoholijuomien anniskelumyynti kotimaassa. Alkoholijuomien kotimaan vähittäismyynti kaupoista ja Alkoista sekä verkko-ostot ulkomailta vähenivät”, Karlsson sanoo.
Alkoholin kulutus on vähentynyt kaikissa juomaryhmissä. Siidereiden kulutus väheni eniten viime vuonna eli noin yhdeksän prosenttia. Oluet olivat edelleen suurin juomaryhmä 46 prosentin osuudella. Väkevien osuus kulutuksesta oli 21 prosenttia.
Alkoholin kulutuksen lasku näkyy myös Alkon tilastoissa. Huhtikuussa Alkon litramyynti laski edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna 8,7 prosenttia. Myynti litroissa oli 6,9 miljoonaa litraa.
Suurinta lasku oli alkoholillisissa tuotteissa panimotuotteissa, joissa myyntilitrat laskivat 12,4 prosenttia. Viineissä myyntilitrat laskivat 7,7 prosenttia ja väkevien 9,6 prosenttia.
Nousua Alkon myyntilitroissa on tapahtunut roseeviineissä, joiden odotetaan nousevan kesää kohti mentäessä.
”Rosee ja kesä kuuluvat yhteen. Meillä Alkossa roseiden myynti on kasvanut jopa 2,5-kertaiseksi kuluneen viiden vuoden aikana. Valikoimamme roseissa on kasvanut tasaisesti, ja näin keväällä roseeviinien ystäviä hemmotellaan runsaalla uutuuskattauksella”, Alkon kausituotteista vastaava Carla Seitovirta kertoo tiedotteessa.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







