Onko sinulla voileipägrilli, jäätelökone tai airfryer? Yksi niistä ei ollutkaan yhden joulun hittilahja
Yhdysvalloista Suomeen rantautunut joulukaupan avauspäivä, black friday, on aikaistanut joulunajan myyntiä Verkkokauppa.comissa.
Airfryer eli kiertoilmakypsennin vaikuttaa olevan muutakin kuin pienen hetken hitti. Kuva: Janiko KemppiSuomalaiset ostavat ympäri vuoden erilaisia keittiön pienkoneita, sillä ainahan kahvinkeittimiä, tehosekoittimia, vedenkeittimiä, sauvasekoittimia, leivänpaahtimia ja yleiskoneita tarvitaan. Näiden tuotteiden myyntimäärät suhteessa toisiinsa pysyvät ympäri vuoden lähes vakiona, kertoo Verkkokauppa.comin valikoimapäällikkö Joonas Heiniö.
Joulun alla näitä arjen helpottajia myydään lähes samassa suhteessa toisiinsa kuin vuoden muinakin aikoina. Myyntimäärät vain kasvavat silminnähden, sillä pienkoneet mahtuvat mukavasti pukinkonttiin ja ovat ilmiselvästi toivottuja joululahjoja.
”Oikeastaan ainoa ero on se, että yleiskoneita menee joulun alla suhteessa enemmän kuin muuten”, Heiniö kertoo.
Nykyään Verkkokauppa.comin joulusesongin avaus alkaa noin kuukautta ennen joulua niin sanottuna black fridaynä (”mustana perjantaina”). Yhdysvalloista ympäri maailmaa levinnyt black friday on kiitospäivän, eli marraskuun neljännen torstain, jälkeinen alennusmyyntipäivä, ja Yhdysvalloissa se on perinteisesti avannut kauppojen joulusesongin. Tänä vuonna black friday sattui marraskuun 24. päivään.
Heiniön mukaan black friday alkoi heillä näkyä joulukaupassa vuoden 2015 tienoilla joulusesongin aikaistumisena. Viiden–kuuden viime vuoden aikana on ollut havaittavissa, että myynnissä tapahtuu notkahdus juuri ennen black fridaytä. Asiakkaat osaavat siis väijyä, tulisiko himoittu tuote myyntiin alennettuun hintaan.
”Viime vuosina myös hankala taloustilanne on ohjannut aiempaa tarkempaan kuluttamiseen”, Heiniö lisää.
Alennushulinoiden jälkeen joulunajan myynti tasoittuu Verkokauppa.comissa muutamaksi viikoksi, mutta viikkoa ennen joulua pienkoneita saadaan taas kääriä urakalla lahjapaperiin. Vielä aattonakin laite poikineen vaihtaa omistajaa.
Tänä vuonna Verkkokauppa.com aloitti Helsingin-myymälässään yhteistyön kuljetuspalvelu Woltin kanssa. Kuljetusalueella asuu noin miljoona suomalaista.
”Saa nähdä, miten tämä vaikuttaa aatonaaton ja aaton myyntiin, jos ihmiset eivät halua lähteä ruuhkiin pyörimään”, Heiniö pohtii.
Keittiön pienkoneista muistetaan vuosien varrelta monenlaista yhden tai parin joulun hittilahjaa. Yksi jos toinenkin voileipägrilli, jäätelökone ja kananmunankeitin on jäänyt muutaman käytön jälkeen komeroon pölyä keräämään.
Heiniön mukaan airfryer eli kiertoilmakypsennin vaikuttaa olevan muutakin kuin pienen hetken hitti. Hän muistaa itse nähneensä airfryerin jo vuoden 2010 tienoilla alan messuilla, mutta Suomeen laite rantautui vasta viitisen vuotta sitten.
Airfryerin suosio selittynee sen monikäyttöisyydellä, Heiniö arvelee. Toisin kuin monella takavuosien hittilahjalla, airfryerilla voi tehdä muutakin kuin yhtä tiettyä ruokalajia, sillä laite venyy niin perunoiden, kasvisten, lihan ja kypsennykseen kuin leipomiseenkin.
Lisäksi laite käyttää sähköä säästäväisemmin kuin tavallinen uuni, sillä se ei vaadi esilämmitystä. Viime vuonna sähkön hinta kohosi siihen malliin, että entistä useampi kuluttaja alkoi tarkastella kriittisesti sähkönkäyttötapojaan.
”Yhdistelmälaitteet ovat kaikkiaan nostaneet päätään, sillä harvassa keittiössä on ylenmäärin tilaa”, Heiniö lisää.
Artikkelin aiheet- Osaston luetuimmat







